torsdag 8. april 2010

Dårlig kvalitet

I serien ting jeg irriterer meg over (ja, det er ikke er serie ennå, men kjenner det godt kan bli det) presenterer jeg dårlig kvalitet.

Dårlig kvalitet på glidelås.

Armen var ikke lang nok til at jeg fikk et bilde av hele kjolen

Denne kjolen kjøpte jeg rett før påske på Kappahl (!) utropstegn fordi jeg synes den er lite Kappahlaktig - og jeg har brukt den to ganger. Merket allerede i butikken at glidelåsen var vondt å dra igjen, spesielt på overgangen mellom skjørt og overdel.

Siden det var den siste i den strørrelsen fikk jeg krangla meg til ekstra rabatt. Den unge ekspeditrisen tilbød meg 10% rabatt. "–Men jeg har sånn kupong med 25% allerede." "–Å, ja, da blir det 35% rabatt."
Ja, prosentregning er no dritt. Men nå skulle det ikke handle om ungdoms dårlige mattekunnskaper, men heller om den semre glidelåsen.



Følgende oppdagelser overbeviste meg om at dette var en generell svakhet ved dette plagget:
1) En kollega har samme kjole (hun fikk ikke ekstra rabatt enda hun kjøpte den 10 minutter etter meg i den samme butikken…) Hun må også ha hjelp av mannen sin for å få dratt igjen glidelåsen. Kjoler man må være to for å lukke er sosialt, men upraktisk.
2) I en annen Kappahlbutikk fant jeg samme kjole med lapp ”50% pga. ødelagt glidelås”.

Torsdag morgen sto Mannen innerst i veien med søvn i øynene og brukte krefter og kløk for å kle på sin hustru for deretter å hjelpe sin datter med tannpussen. Vi er flinke sånn her i huset, hjelper hverandre.

Egentlig en sommerkjole med stropper, men fungerer  fint som vårkjole med en genser under.

Da jeg kom på jobben en time senere syntes jeg at kjolen satt litt løsere og tenkte det skyldtes den harde spinningtimen kvelden før. Det var det ikke. Grunnet dårlig kvalitet og sikkert litt mye påskegodt hadde den hersens glidelåsen delt seg i to og jeg hadde fått kjole med innsyn. Ikke krise for jeg hadde klær under og skulle heldigvis ikke på noe eksternt møte. Fant en hjelpende sikkerhetsnål gjorde jeg også.



Synes kjolen er ganske kul og den fortjener en ny sjanse. Derfor bør den få ny glidelås. Det fikser jo jeg i en sving, NOT! Det blir vel modern som blir løsningen. Dette kan være et risikoprosjekt for modern har ofte sine egne fikse ideer og løsninger. Som den gangen hun på oppfordring skulle sy skiftetøypose til den ferske førsteklassingen og jeg sa ”husk at det må være litt størrelse på den posen” og hun produserte en flott pose med applikasjon og brodert navn og greier - størrelse sovepose. Så stor var denne posen at vi fikk beskjed fra SFO om at ”så stor pose går det ikke an å ha, finn en annen”. Det var litt flaut for en fersk førsteklassemor.



Men tilbake til glidelåsen som må skiftes. Modern kaster ingen ting, verken mat, plastbokser, sengetøy eller klær. Om et plagg har blitt så fillete, etter å først ha fungert som arbeidstøy ved f.eks. vedhugging, at det ikke kan brukes mer, da sprettes gjerne glidelåsen ut og plagget blir degradert til pussefille. Derfor har modern en boks med gamle, brukte glidelåser i skuffen. Derfor er det risikosport å be henne om å skifte glidelås i kjolen min. "Neida, du trenger ikke kjøpe en ny, glidelåser er dyre. Jeg har sikkert en vi kan bruke." Og om jeg likevel kjøper en ny, sort, i riktig lengde: "Jeg brukte en jeg hadde i boksen, da kan du spare den nye du kjøpte til en annen gang". Uansett vil jeg altså ende opp med en brukt, gjerne rød, glidelås som enten er litt for kort eller litt for lang og en veldig fornøyd mor som tror hun har vært veldig hjelpsom. Og hun har jo egentlig det, men hun har også latt være å følge retningslinjene. Og jeg har i alle fall ikke hjerte til å si noe annet enn "tusen takk".

Nå er det ikke meningen å henge ut Kappahl i tillegg til min egen mor. Derfor skynder jeg meg å nevne at de fredag 9. april lanserer sin Vintage Stories kolleksjon. Ser ut som Kappahl er i ferd med å endre retning på skuta, artig.



Og da endte dette snurpe*-innlegget på en mer positiv måte enn man kanskje hadde forventa.

☺Elisabeth

*Verbet "å snurpe" kommer fra ansiktsuttrykket enkelte damer får når de er skeptiske til noe, sammentrekninger rundt munnen. Stor-snurpere er personer som gjerne er skeptiske til alt nytt og gjerne har gjort det til en livsstil å irritere seg over alt og alle.
Forklaring her fordi maksimalnivået for antall innskutte bisetninger i ett innlegg var overskredet.

10 kommentarer:

  1. Sykt irriterende (som 1-åringen ville sagt). Og hjelpsomme mødre.. Ja, hva kan man si ;)Men kjolen ER pen. Og jeg må innrømme at jeg er nysgerrig på hodet som sitter på toppen av kjolen.. jeg mener over skuldrene dine. Skal jeg noen sinne få sett deg??

    SvarSlett
  2. Så synd da, for kjolen var utrolig fin.

    Og takk for tipset, vi styrer unna Kappahl fra nå av. Hater når slike ting skjer, typisk tegn på dårlig kvalitet.

    Ha en fin fredag!

    Klem

    SvarSlett
  3. Endelig en klesbutikk som har skjønt det. Sosiale klær med innsyn selger aller, aller best!!!! hehe...

    Det er kjedelig med dårlige klær, de funker jo ikke uansett vær...*flire litt tå mæ sjøl....*

    Men jo, den var veldig kul den kjolen, hadde tippet at det kanskje kunne være en kjole fra Indiska, men Kappahl gitt... Ser ut som om våren på Kappahl blir spennende... ;)

    Håper glidelåsen snart fikses, uten innblanding fra din velmenende mor... :D

    Hilsen ei medsnurpinne...

    SvarSlett
  4. Bare heng ut Kappahl, du. For de har virkelig mye ræl der! Glidelåser som ryker, stoff som nupper (eller farger av i TØRR tilstand), sømmer som revner og knapper som forsvinner før plaggene har vært til vask - det hjelper ikke at klærne er billige når de går i stykker nesten før man får tatt dem i bruk! Men kjolen din var fin, så jeg er enig i at den må få en ny sjanse med ny glidelås.

    SvarSlett
  5. Kjedelig med den dårlige glidelåsen! Regner med at din mor bruker den sorte glidelåsen i passelig lengde hvis hun leser innlegget her, hihi.

    SvarSlett
  6. Salige lavendel, Min mor vet ingen ting om denne bloggen he he..

    SvarSlett
  7. Oi. Jeg merket i går at jeg hadde fått sånne små rynker over munnen. Handler det om snurping..? Jeg fikk nemlig klaget meg til en tilgodelapp på nevnte kleskjede til jul da barnas vintagekjoler revnet...
    Håper du får fikset kjolen, for den var veldig fin:)

    SvarSlett
  8. Jeg snurper jo aldri...
    Flotte bilder av modell-kvinnen - du hadde kutta bort ansiktet der, så jeg, men det kommer vel neste gang;)
    Og da fikk jeg jo tips til en kjole jeg ikke bør kjøpe.

    SvarSlett
  9. Kjempefin kjole...kjipt med glidelåsen da..har en kjole som jeg har samme problemet med..det er kjedelig....
    Ha en koselig helg. klem julie

    SvarSlett
  10. Jeg lo høyt når jeg leste innlegget ditt. Det var nå jeg kom til posten sydd av din mor.

    Men det var dumt med den glidelåsen!

    Det verste er at jeg har vært å prøvd kjoler fra "Vintage stories" i dag. Og de hadde vrange glidelåser og bulte ut på de rareste plasser. De bar rett og slett preg av slurv. Men så kan man da lure på hvem og hvor disse kjolene er sydd da...

    Og med de lave prisene de holder kan man vel nesten ikke forvente kvalitet eller kan vi?

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...