tirsdag 13. april 2010

S.O.S. fra IT-supporten

Min gamle moder har plutselig blitt valgt inn som sekretær i en organisasjon. Jeg skjønner ikke helt hva de driver med i denne gruppa av eldre kvinnfolk, men pytt pytt. Det jeg heller ikke skjønner er hvordan modern kunne påta seg denne oppgaven.

-Jeg ble vel overtalt, da
-Ja, men du har jo ikke peiling på data!
-Nei, men det er minst en som er dårligere enn meg, jeg tror mailboksen hennes er kun for inngående post. Jeg har aldri sett at hun har sendt noe... Men kan du hjelpe meg med en ting? Det blir plutselig blått når jeg skriver, jeg vet ikke hva jeg har trykka på.
-Blått?
-Ja!
-Ja, mener du at du har markert noe?
-Markert? Nei, det kan ikke jeg.

Vi logger oss på hennes hotmail (ja, dama har faktisk en hormail og veldig ofte er det jeg som betjener den...)fra min maskin og åpner et word-dokument (møteinnkalling) det er meningen hun skal redigere og sende ut.

-Se her, det er grønt og rødt også!
-Ja, det er spellingen. Det røde er skrivefeil og det grønne er der hvor programmet reagerer på at det er for mange mellomrom mellom ordene.
Ja, men det er ikke særlig pent når man skriver det ut....

Jeg forklarer og forklarer, gjentar og gjentar om hvordan ting henger sammen, men...

-Det du MÅ gjøre først er å lagre dette dokumentet på din egen maskin før du redigerer det. File - Save as.
-???
-Det du MÅ gjøre først er å lagre dette dokumentet på din egen maskin før du redigerer det. File - Save as.
-????? Sånn som dette har jeg ikke sett før, det ser ikke sånn ut på min maskin.

Litt senere på kvelden ringer "sekretæren fra en svunnen tid" og har logget seg på hjemme.

-Det du MÅ gjøre først er å lagre dette dokumentet på din egen maskin før du redigerer det. File - Save as.
-File?
-Ja, og save as, eller lagre som. Hvilke menyer har du øverst der.
-File, edit, view..
-Ja, file, save as.
-Hva mener du med det?
-Trykk på file og gå nedover til du kommer til save as. Alle de menyene er rullgardiner, det ligger valg under dem.
-Det visste vel ikke jeg

*STØNN*

-Finner du save as?
-Nei
-Ok, hvilke programmer har du? Trykk på "start" nederst til venstre. Står det "alle programmer" noe sted.
-Ja.
-Trykk på den, hva står det?
-En lang liste.
-Finner du noe med et blått ikon og word?
-Ja, Microsoft Office Word Viewer

*DOBBELSTØNN*

IT-support brøt her sammen i gråt og trengte to valium, minst.

Dette er kun bruddstykker av en mye lenger samtale. Tviler på om det noensinne blir sendt ut noen møteinnkallelse når lerretet er SÅ langt før bleking..

Som du skjønner er det minimale sjanser for at modern skal ramle inn her og enda mindre sjanser for at hun skal finne ut hvordan man legger igjen en kommentar. Så jeg føler meg trygg fra eventuelle sanskjoner som barnepassnekt og syhjelp - og gud forby, arveløshet.

Elisabeth


4 kommentarer:

  1. Festlig;-) Jeg klarer helt fint å se for meg samtalen, for å si det sånn, har hatt noen av dem over telefon. Takk for at du får meg til å le!

    SvarSlett
  2. He he, det nytter ikke å ta sånn over telefonen- du må troppe opp og vise det. Eller gjøre det. Mora mi vil at jeg skal fikse henne en profil på Facebook. Trur jeg må satse på samme strategi der - jeg må vise henne.

    SvarSlett
  3. Utrolig festlig!! Du kan jo selvfølgelg troppe opp å ta et kurs med henne, men er redd hunn trenger mange kurskvelder:-) Kanskje din bror kan hjelpe henne litt (ha ha). Hva med å anbefale et kurs på eldresenteret:-) Klem IL

    SvarSlett
  4. Oho :D Det er sånn det er når vi skal prøve å forklare mamma noe med mobilen hennes. Og hun har den enkleste av de enkle. Den som er laget for 4-åringer og gamliser :D
    PS! Overlock er genialt. Men du må ha symaskin i tillegg. Jeg kjøpte min singer ooverlock på symaskiner.no for 3500,- Den durer og går. Men hvis du ikke kan sy i utgangspunktet, er det lurt å låne en vanlig symaskin først og prøve å sy noe helt enkelt. Da finner du ut om dette er noe for deg FØR du kjøper maskina. Stoff&Stil har mønster merket med Easy. De er fine og enkle. Fleece er noe av det letteste man kan sy i. Det hadde jeg villet begynt med. :)Bare spørr hvis du lurer på noe. :)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...