søndag 18. april 2010

Mer vårpuss

Nok en herlig effektiv søndag utendørs.

Vi har raka plena, eller det som liksom skal være en plen, det vi håper igjen skal bli en grønn frodighet.


Deretter gjødslet vi samtidig som vi messet en mantra: Kjære plen du store Grønn, vil du atter igjen bli skjønn.

 

Og var vi ikke før ferdig med gjødseløkta og tilhørende vanning, så kom det en sluddbyge, gitt.

Seksåringen fant en larve hun forsøkte å mate med blåbærlyngblader.


Så fant vi ut at den larva sikkert skulle bli en flott sommerfugl. Derfor la vi den forsiktig til hvile på en plass med utsikt, sånn pent under et lite grantre. Seksåringen ville sitte og følge med på at den ble en puppe. Jeg forslo at hun burde sjekke en av mange natur- og dyrebøker hun har for å finne ut hvor lang tid dette egentlig ville ta. Jeg mistenkte nemlig at det tidsløpet ville komme i konflikt med hennes tålmodighetsevne...

Neste post på programmet var planting av Stemorsblomster. Dette er tradisjon innerst i veien.



Ser ut som det blir mye blått i årets bukett.


Dette er forresten ikke den samme larva som i den gule bøtta, den ligger som sagt under grantreet.

Jeg fikk også gått meg en tur. Med sol i ansiktet og til lyden av hammerslag, sementblander og barn i lek. Det er vår!

Olme Beist har også blitt vårpusset. Med kostbart vidundermiddel for å løse opp floker i pelsen. Dama begynner å bli så gammel og stiv at det er trøblete å klare stell av bakparten selv. Så Mannen og jeg fungerte som  hjemmetjeneste og fikk strigla gamla. Og ja, man må være to! Du skulle tro at slike gamlinger som trenger ytelser fra hjemmehjelp burde være takknemmelige, men nei.


He, he, ikke spesielt flatterende. Jeg ville ikke likt å bli tatt bilde av bakfra - med tunga ute og greier.

Og alle (kanskje med unntak av Olme Beist) var enige om at det hadde vært en fin dag.

Ser ut som denne Pay It Forward greia ikke var så populært. Mulig folk er skeptiske til å få noen gave fra meg, jeg har jo vist fram alt rotet jeg har på loftet. Men om du tar sjansen og melder deg på i forrige innlegg, jeg lover på tro og ære at jeg ikke skal gi bort noe skrot derfra.

Husk også lotteriet mitt, trykk på bildet øverst til høyre. Trekning er førstkommende lørdag.

Elisabeth

7 kommentarer:

  1. Du er heldig som HAR plen, Elisabeth! Her er det ikke så mye som en gresstust... Plenen din blir nok grønn og skjønn skal du se:-) Kanskje jeg skal prøve meg på en mantra mens vi sår?

    Og det ikke fordi jeg er skeptisk til din pay-it-forward at jeg ikke har meldt meg på, men har allerede blitt den heldige vinner to ganger, hvilket betyr at jeg må sende 6 gaver videre. Blir litt heftig hvis jeg skulle vinne en gang til hvis du skjønner...

    SvarSlett
  2. Virker som dere har hatt en flott helg. Her i gården har vi ikke så mye plen som mose, men den er da myk og god å gå på. :)

    SvarSlett
  3. Hmmm, hva skal jeg si.... Du har mer plen enn oss;-P Koselig å plante blomster og kose seg ute! Håper våren snart kommer for fullt, her har det nemlig snødd og haglet i dag også=S

    Ble spent på hva dette pay it forward er, så skal pelle meg videre til neste innlegg;)
    Ha en fin søndagskveld videre!

    SvarSlett
  4. Hehe, prøver av en eller annen grunn alltid å snike meg unna awarder og give-aways og dets like. Skumle greier! ;o)

    Forøvrig sitter jeg helt, helt, helt stille midt i sofaen og venter på at effektiviteten en eller annen gang skal nå meg. Jeg tror jeg har både hage og gress...

    SvarSlett
  5. Hei! Vi har ikke plen, enda, vi, men jeg håper vi får til å få rullet ut noe ferdigple snart. Må bare mure en mur, planere og romstere først, og det tar sin tid når det egentlig er et kjelleroppussingsprosjekt som skal prioriteres...

    Og vet, du, den luta sjenken har jeg ikke tenkt å male, fakstisk. Sikkert den eneste i blogglandia med luta furu i stue :-D

    SvarSlett
  6. Veldig søtt med den som vil sitte og vente til larven blir en puppe...

    SvarSlett
  7. Hei!
    det er så morsomt å lese bloggen din, for du skriver så lekende lett at det er gøy å lese... :O)

    Ser(leser) at dere har hatt en kjmpeflott dag i hagen... :O) Jeg syns jeg ser datteren din som sitter under treet og venter på at sommerfuglen skal komme ut...lol
    Og stakkars katten din, skjønner godt at hun lever opp til navnet sitt under sånn hardhendt behandling..., smil. jeg har også en katt som begynner å trekke på årene(10 år). Hun holder fortsatt pelsen sin veldig bra, aldri en floke. og det på tross av at hun har lang pels. men det hender jeg børster henne, det elsker hun, da ligger hun helt stille og maler... ;O)

    Ønsker deg en strålende mandag helt innerst i veien!

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...