søndag 11. april 2010

Formes mens de er myke

-Form han mens han er myk, sa svigermor da jeg og Mannen ble sammen. Beklager, men der var det ikke mye som lot seg forme. Riktignok har jeg fått ham til  legge ned dosetet, støvsuge en gang i blant samt brette plastposer, men etter år med service fra deg svigermor, var det ikke enkelt å få en gammel hund til å sitte, eller hva det heter.

Men seksåringen kan fortsatt formes så hun blir et selvstendig voksent menneske.

Det er i grunnen to ting jeg synes er spesielt viktige i denne formingsprosessen.

  1. Lære verdien av penger, å spare før man bruker.
  2. Rydde opp etter seg selv og ta ansvar for sine egne saker.
Dette er jo overordna strategier som innebærer mange små tiltak.

Nå har for eksempel førsteklassingen begynt å smøre egen matpakke.


Hun får  bestemme hva hun skal ha i matboksen, med litt veiledning fra sidelinja, og setter i gang med iver og lyst.

Hun tar oppgaven alvorlig og synes det er veldig stas med egenkomponert matpakke. Mor håper som et biprodukt at hun skal bli flinkere til å spise skolematen, det er ofte matboksen kommer nærmest urørt hjem igjen.



Vi smører, skjærer, pakker og rydder opp etterpå. En enkel ting som å lage matpakke gir læring og mestring i store porsjoner.



Jeg tror vi er mange som frarøver dagens barn muligheten til å få prøve seg. Det er jo mye raskere å gjøre arbeidet selv. Tror vi gjør barna en bjørnetjeneste der og hindrer dem i å bli selvgående, ansvarsbevisste individer. Tok jeg for hardt i nå? Jeg mener bare at det er for seint å lære dem å ta ansvar den dagen de skal flytte for seg selv.



Hørte en historie om en syttenåring som skulle være hjemme alene en uke mens foreldrene var på ferie. Etter noen dager ringte han og lurte på dette med klesvask. Faren begynte per telefon å forklare hvordan vaskemaskina virka, men sønnen avbrøt han: -Nei, hvor finner jeg den vaskemaskina? He he he.

Elisabeth

7 kommentarer:

  1. Jeg vet ikke hvordan du samler husmorpoeng, men dette må være verdt minst 2.

    Politikere mener at alle barn vokser opp i hjem som ditt og lærer å smøre matpakke og å rydde. Det gjør de ikke. At faget mat og helse (tidl.heimkunnskap) nesten ikke har lærere med fagkompetanse bidrar ikke til å utjevne at unger har veldig forskjellig hjemmemiljø.

    Har ikke glemt oppdraget!

    SvarSlett
  2. Du, jeg har en mann av den typen 17-åring. Etter å ha bodd i samme hus i snart 20 år, har han fortsatt store problemer med å finne fram til ting. For ikke å si legge dem tilbake på plass...

    Forøvrig bor jeg meget sentralt på Romerike og fant hestehov i gangavstand fra Norges Varemesse i går. Så bare kikk litt mer rundt bikkjemøkka... ;o)

    SvarSlett
  3. Så flink du er. Må innrømme at det ofte går litt for fort i svingene her.
    Jeg kom på en ting til som litt større barn bør få prøve seg på; handle mat! De blir ofte ganske overraska over hvor mye mat koster. En av de store her i huset ble helt sjokkert over hvor mye det kosta for en pakke salami :)

    SvarSlett
  4. Jeg er så enig, så enig. Vi må da jammen la de "små" få mulighet til å lære!!!

    Om du tar turen inn til Mønevann - så finner du masse hestehov ved Losby gods. Sååå koselig med vårtegn, jeg blir jo heeelt yr av å kunne ha ansiktet vendt mot sola. Da faller forøvrig skyggene bak meg - og det er et godt ordtak!!!

    SvarSlett
  5. Kjempeviktig å la barna slippe til å prøve seg. Jeg kjenner meg veldig igjen i at det går så mye forter om en gjør det selv.
    Tror min 9 åring skal få starte i morgen med å lage sin egen matpakke;-)

    Takk for hyggelig kommentar inne hos meg:-))
    Ha en fortsatt fin søndag.

    SvarSlett
  6. Det var et godt uttrykk! Jeg skal også bli en sånn svigermor som sier kloke ting til svigerdøtrene sine.
    Meeen, det må innrømmes at det er vanskelig å få mine gutter til å ordne noe selv. De har ikke den indre lysten til å ta ansvar for egen framtoning, eller kjenne stoltheten over å ordne noe selv... (Det greie er jo at det er null kverulering om klær her!)
    Jeg kjemper på, som guttemamma, men ser ikke for meg at de smører matpakkene sine på en god stund...
    Flink jente, har du!

    SvarSlett
  7. så sant,så sant.Eldstemann her i huset må selv smøre matpakken sin,itillegg lager han frokost & kommer seg på skolen i rett tid selv-han er bare inne på soverommet & hvisker hadet.Han er 9 år & en veldig ansvarsbevisst ung mann ♥
    vårklem Lisa

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...