mandag 12. april 2010

Symaskinhjelp

Ja, nok et aldringstegn. Jeg ønsker meg symaskin.

Innbiller meg at det eneste som hindrer meg i å omgi meg med de kuleste lappeputer og lekreste gardiner er det faktum at jeg ikke eier en symaskin.

Så nå gidder jeg ikke ønske meg det lenger, men tar skjea i ega hand, eller lommeboka er kanskje en bedre beskrivelse.

Utfordringen er at jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal finne den rette maskina. Det er en jungel av maskiner der ute og jeg får helt hodepine uten litt research.

Jeg trenger ikke en komplisert datamaskin av en symaskin. Minstekravet er at den er elektrisk, he he. Den bør være enkel i bruk og et pålitelig arbeidsjern for at vi to skal bli gode venner. Jeg skal kun bruke den til rette sømmer og kanskje litt sikksakk også eller hva som brukes om jeg vil applisere f.eks. et hjerte på et tøystykke. Ja, du skjønner jeg er grønn....

Er det noen som har noen gode råd og tips angående kjøp?

Elisabeth ♠

Bilde lånt fra Hobbybutikken

11 kommentarer:

  1. Hei Elisabeth!
    Så du hadde ingen hagetips å gi meg... Ja, ja, det var forsøket verdt iallefall. Vi er nemlig på plenstadiet vi også:-) Er bokstavlig talt veldig grønn når det gjelder hagearbeid. Ser jo knapt forskjell på ugress og hageplanter...

    Når det gjelder symaskin, så ville jeg kjøpt et kjent merke ihvertfall. Jeg var veldig fornøyd med min Berninamaskin som jeg hadde tidligere. Vi har også utelukkende Berninamaskiner på skolen hvor jeg jobber. Synes de er veldig enkle og brukervennlige. Lette og tre og går som en klokke.
    Jeg anbefaler dessuten å gå i butikk å kjøpe, så du får litt instruksjon. Har tabbet meg litt ut på nettkjøp av symaskin før, så jeg snakker av erfaring...

    Ellers så har vel sikkert Ellen noen gode råd og tips å komme med. Hun er jo skikkelig ekspert på området. Lykke til med symaskinkjøpet:-)

    Klem

    SvarSlett
  2. Råd? Styr unna! Hilsen Bergljot, som akkurat har donert bort symaskina. Men jeg var jo veldig ung og naiv da jeg kjøpte den da. Pfaff, het den.

    SvarSlett
  3. Jeg har massevis av råd! Not... Jeg tror ikke at jeg plutselig kan sy lappetepper av retrostoff hvis jeg får meg en symaskin. Så jeg styrer unna. Men lykke til i jakten på den ultimate maskin - om noen måneder legger du nok ut ditt håndarbeide til salgs.

    SvarSlett
  4. JEG tror jeg kan sy bare jeg har en symaskin, he he. Tankens makt er stor.

    SvarSlett
  5. Eg fekk til jul eingong. Hadde ynskt meg i mange år. Pent brukt den... Eller forresten, eg har sydd 2 firkantar med han, men då hadde eg vin attåt. Good luck!

    SvarSlett
  6. Var det tilfeldig at ordbekreftelsen på forrige kommentar var "syingu" ? Hæ, hm? Spooky greier på dette internettet.

    SvarSlett
  7. Jeg er IKKE ekspert! :) Enig med Barbro, gå for et kjent merke. Selv har jeg Janome symaskin og Singer overlock. Kjøpte begge på nett og er evldig fornøyd. Før jeg kjøpte meg ny maskin, saumfor jeg nettet og las alt jeg fant om de ulike symaskinene, hvilke funksjoner de har osv. Det lærte jeg mye på. Skal du handle på nett, anbefaler jeg www.sysiden.no Veldig bra service.
    Ellers er det en nettside som heter sykroken.net Det er et nettsted for alle som liker og driver med håndarbeid, særlig søm. Her finnes bl.a omtaler av de fleste symaskiner.
    Mitt viktigste råd er å bruke tid. :)

    SvarSlett
  8. et aldringstegn?? nei, der må jeg si meg uenig!!!

    har ikke noen råd da. min symaskin er kjøpt på clas ohlson, men den syr rett frem og sikk sakk og mer avansert trenger ikke jeg. den får vare så lenge den varer

    SvarSlett
  9. Ellen: Overlock? Hva er det, må man ha det? Jeg sa jeg var grønn. ☺

    SvarSlett
  10. Elisabeth: du MÅ ikke ha overlock. Men gjysla kjekk sak. Skal du sy klær ser det veldig profft ut: det er den sømmen du ser når du vrenger feks tskjorta di... den syr "sikksakk"-sømmen OG klipper samtidig som den gjør det. Pretty fantastico, hæ?!
    Og hva vanlig symaskin angår: jeg har en Pfaff. Den kan rett, sikksakk, knappehull og noen pyntesømmer. Den har ikke diditalt display, kan ikke koble til pc for brodering osv. Men den er en dyr og stødig maskin. Jeg ville nok gått for en billigere variant. Evt en brukt. Eller ta kontakt med sysiden.no som elen nevner over her. De kan sikkert finne en maskin til ditt bruk. Løkke tel!

    SvarSlett
  11. Aha, den KLIPPER også samtidig. Det hørtes veldig kjekt ut. Kanskje den kan brukes på pannelugger også? Tusen takk, alle sydamer!

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...