mandag 26. april 2010

Husmorpoeng og varme ører

Jeg har begynt å telle husmorpoeng i høyremargen her. Dette er poeng jeg gir meg selv når jeg synes jeg fortjener det, hi hi.

Jeg kunne valgt å gi foreldrepoeng ved innsats for berikelse av vår datters tilværelse og oppgaver med ren pedagogisk begrunnelse. Men dette kan bli helt gæærnt. Kanskje vill hun komme til sin gamle mor og far om en tjue års tid og gråtende fortelle at hun har oppsøkt psykolog for å bearbeide traumatiske barndomsopplevelser. At hennes kyniske foreldre utnyttet hennes unge arbeidskraft til å både dekke på og ta av middagsbordet, smøre matpakke og tørke støv. At dette hadde hindret henne i å få være barn....Og så avsløres det at hennes mor attpåtil har tildelt seg selv poeng for innsatsen den gangen for tjue år sida...Nei og nei.

Nei, mindre risiko ved å gi seg selv husmorpoeng for spesielt huslige sysler som brødbakst og fullførte håndarbeidsprosjekter. Det er mer konkret og håndfast, ingen skumle ettervirkninger.

Jeg har strikket litt igjen. Denne var rask og morsom å strikke - sånt liker jeg! Supert hårbånd/ørevarmer for oss jenter med langt hår.



Inspirasjonen fant jeg hos Olavas Verden. Jeg finner alltid mye fint hos henne, nesten så det er farlig å titte innom. Mønsteret heter Calorimetry og jeg googlet meg fram til det.

Som vanlig måtte jeg justere mønsteret etter garnlageret så min er litt tykkere enn originalen. Kunne vært i en sprekere farge, men når intensjonen er å krympe garnlageret, kjøper man ikke nytt garn. Dessuten fikk jeg ånden over meg på et tidspunkt hvor butikkene er steng, det er også typisk.



Det kjekke er at denne er nærmest "one size fits all". Når man snur i mønsteret dannes det naturlig små hull. Disse brukes til å kneppe igjen i nakken og man kan regulere hvilket knappehull man bruker etter hodestørrelsen. Så lørdag hadde mor varme ører på skogstur, søndag hadde datter varme ører på sykkeltur. Og sistnevnte synes selvfølgelig det er stas å få låne noe som er mamma sitt..

Jeg gir meg selv et par husmorpoeng for denne, nei la oss si tre. Pluss et par poeng for vindusvasken i går.

Elisabeth

17 kommentarer:

  1. Det var jo lurt med poeng da. Får du en premie når du har oppnåd et vist antall eller?

    pannebåndet var jo kjempe fint og bloggen til olava er jeg ofte innom.Hun er flink.

    Ha en fin mandag

    Klem fra meg til deg

    SvarSlett
  2. Awww - denne var jo bare sååå praktisk! Snupsilille her har laaangt hår, så kanskje jeg skal krympe garnalageret mitt litt jeg også???
    Stilig ble det!

    SvarSlett
  3. Smart med husmorpoeng som motivasjonsfaktor. Og eg hadde gitt meg sjøl mykje meir enn eit par poeng for vindusvask!
    Stilig pannebånd!

    SvarSlett
  4. Jeg er imponert! Du får et par husmorpoeng fra meg også.

    SvarSlett
  5. 5 husmorpoeng fra meg! Den ble kjempe fin, en god ide for å bruke opp litt restegarn.
    klem Igi

    SvarSlett
  6. Den var kjempestilig;)
    Husmorpoeng fortjener vi selv om ungene må lære seg hva som skal til for å klare seg senere i livet, synes du skal klappe deg selv på skulderen og tenke på at du gjør henne en tjeneste jeg ;D

    Klem fra Grete

    SvarSlett
  7. Utrolig stilig! Dette fikk jeg også lyst til å prøve. Vanligvis mister jeg tålmodigheten VELDIG fort med strikking. Men et sånt hårbånd burde jeg få til...
    Siden jeg har det på denne måten med strikking er jeg full av respekt for at du har kommet i mål. Du får 50 husmorpoeng av meg!! :)

    SvarSlett
  8. Jeg klarer ikke å finne oppskrift på hårbåndet. Hjelp!

    SvarSlett
  9. Husmorpoengene er vel fortjent! Så fint pannebånd daaaaa...heldige datter! :)

    Men visste ikke at husmorrollen innebærer håndarbeid også. Shit, da har jeg erklært meg selv som husmor på falsk grunnlag.

    SvarSlett
  10. Så kjempefint pannebånd!!! Helt supert. Husmorpoengene er virkelig velfortjent : )

    SvarSlett
  11. Kjempefint pannebånd, og takk for en husmorpoeng-forklaring. Det er en veldig god idè, og jeg likte tanken om foreldrepoeng også. Jeg syns du burde fått 150 poeng for vindusvasken jeg. Det ga jeg meg selv, nemlig... ;)

    SvarSlett
  12. Husmorpoeng er en genial oppfinnelse - all honnør til deg, sier jeg, mens jeg gir meg selv 3 husmorpoeng for å legge hive den tomme dorullen på dogulvet;)

    SvarSlett
  13. Her drøsser det inn med husmorpoeng fra leserene ser jeg. Er det en slags auksjon? Ok, jeg tråkker til med 163.
    Jeg har null husmorpoeng, og kommer aldri til å opptjene noen heller.
    Missa fruene i dag, du. Blogginnlegget tok all min tid.

    SvarSlett
  14. Hi, hi, har virkelig sansen for de husmorpoengene dine:-)

    Kjempefint og smart hårbånd du har strikket! Synes du kunne unnet deg litt flere poeng for vindusvasken...

    Klem

    SvarSlett
  15. Så smart med husmorpoeng da!Kanskje lurt å tenke i nye baner for noen og enhver..for poeng fra andre hold er det langt i mellom, så hvorfor ikke;))
    Takker deg så mye for lykkeønskningene!Ha en fortsatt fin poenggivende(?) uke;)
    Klem

    SvarSlett
  16. Denne er kjempefin og praktisk!!! Men så mange jenter i hus som jeg har, er det en viss fare for at det kan bli en sånn en etterhvert. Jeg har forresten helt glemt at jeg snakket om å sende oppskrift til min lue.... En vakker dag :)
    Og JA. Jeg liker poengordningen din. Du gjør deg velfortjent til mange poeng rett som det er!!

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...