søndag 15. desember 2013

Hva skal jeg skrive på julekortene?

Julekortene har ligget klare i tre uker. I år var jeg flink og bestilte i tide, ja jeg tror jammen meg jeg har klart å bestille mange nok i år også.

Men halvgjort arbeid er fortsatt halvgjort arbeid. Den egentlige "jobben" er jo å skrive og sende dem. Og siden jeg ikke synes at julekortskriving skal være en jobb, men heller noe koselig, og lysta til å sette meg ned og skrive dem har latt vente på seg.....ja, så er det plutselig blitt en jobb ut av det, noe det haster med å få gjort. Æsj.




Utfordringen er hva jeg skal skrive på kortene.  Jeg er tilhenger av å skrive mer enn "God jul og godt nyttår". Ok, jeg kan nedlate meg til avarter som "Vi ønsker dere en riktig trivelig julefeiring og alt godt i det nye året", men aldri den korteste varianten. Og gud forby ferdig trykket tekst, inkludert navn, slik at eneste innsats er å skrive adresser, levere i luka på Post-i-Butikk og betale porto.

Nei, jeg liker å gjøre en litt større innsats overfor tanter og onkler. Med noen av dem er det tross alt eneste livstegn vi utveksler på et helt år.

Vanligvis føles det naturlig å skrive noe a la "Håper at står bra til...", men nå florerer det sykdom blant ganske mange av denne generasjonen. Det er demens, nyreproblemer, langvarig lungebetennelse, sykehusopphold og generelt skrantende helse i flokken.

Da føles det ikke riktig å skrive "Håper det det står bra til". Det står jo ikke helt bra til. Ikke i mine øyne.

Det føles heller ikke riktig å utelate noe helserelatert når man veit det ikke står helt bra til og at sykdom nok påvirker hverdagene til disse tantene og onklene. "Håper du snart får tilbake hukommelsen", "Satser på at 2014 er året du får ny hofte", "Du skal nok se at nyresvikten bedrer seg snart, tjoho"? "Håper du lever, klemz Elisabeth"?  Ikke særlig jule-aktig og oppmuntrende i grunnen.

Kanskje 2013 blir året jeg må satse på det korte "God jul og godt nyttår"? Halvparten av dem husker vel ikke hvem vi er likevel...?

Hva synes du? Er det legitimt å skrive kortvarianten, og setter du selv ekstra pris på å få noen linjer mer enn "god jul og godt nyttår"?

Ok, på tide å sette i gang.....


Elisabeth 




13 kommentarer:

  1. Jeg er veldig glad i julekort, selv om mine egne har en tendens til å bli sendt i romjula... Jeg synes det blir litt snaut med ferdigtrykket god jul og godt nyttår og ingen annen hilsen på, men setter jo pris på å få oppdateringen på hvor store ungene er ved å se bildet.

    Må innrømme jeg liker julebrevene også, selv om de kan være litt se-så-flinke-vi-er, for det er ofte en oppdatering feks fra eldre slekt jeg ikke ser så ofte. Og jeg og pappa delte på å skrive familiens julebrev, og det var ganske moro lesning da jeg fant de igjen i skrivebordet i barndomshjemmet.

    SvarSlett
  2. I år tok jeg alle snarveiene. For første gang. Muligens for siste gang også. Å finne bilde, lage det hele på nett, få det ferdig i posten inkl trykket hilsen, skrive på adresser og putte i skranken på posten. Vel, det var liksom ikke det helt store. Før har jeg til og med skrevet ut det hele selv på fotopapir. Var mer fornøyd med meg selv da.. for å være helt ærlig. Vel vel, nye ting må av og til prøves, forkastes eller beholdes. Lykke til med skrivingen. :-)

    SvarSlett
  3. Jeg synes det er kjekt med litt mer enn god jul og godt nytt år, men det er vel bedre enn ingenting.
    Tidligere lagde jeg hvert eneste kort og skreiv på to eller 3 av sidene på kortet - et lite julebrev, hvert enkelt ulikt og personlig til mottaker.
    Jeg skjønte etterhvert at det er forventet med bilde av ens barn og lagde kort hvor jeg limte inn et bilde på venstre side og skreiv på høyre og evt baksiden. Når jeg fikk barn selv syntes jeg det var mer stas å få bilde av andres barn enn tidligere i livet. Men jeg synes det er ekstra kjekt om det også er bilde av de voksne. De man sjelden ser er det jo kjekt å se et bilde av også og veldig kjekt å høre litt om året som er gått.
    Et par år har det heller blitt en nyttårshilsen fra oss, altså skrevet i romjulas ro. Fint med denne roen, men sannheten er vel snarere at jeg ikke kom lenger før jul…
    I år er jeg nok en gang på hælene når det gjelder kort, men kanskje gjør jeg likevel en liten nyttårshilsen ut av det. Skriver jeg fellesbrev så får alle en liten personlig hilsen.
    Innholdet er preget av en oppsummering av foregående år, på godt og vondt som egner seg å snakke om.
    Lykke til med skrivinga!

    SvarSlett
  4. håndskrevne julekort er best :) men man trenger ikke skrive så mye syns jeg. ønsk de syke len god jul og litt friskere nytt år kanskje?

    SvarSlett
  5. Hahahaha, jeg sier bare lykke til, har ikke et eneste tips å komme med ;) Men det går nok i orden til jul, eller, jul blir det uansett, som døm sier.. :D Litt friskere nyttårsønske er jo et friskt forslag, hihi!

    SvarSlett
  6. Jeg lager alltid julekort med bilder og minner fra sommeren, så jeg har en perfekt "åpningsreplikk" ved å skrive litt om det, samtidig som jeg forteller litt om juleforberedelser og hva vi skal denne jula, og så avslutter jeg som regel med at jeg setter pris på den/de som får kortet og ønsker god jul.

    Det verste jeg selv får er A4-brev, satt opp i word og fylt med skryt. Da ville jeg heller fått et kort KUN med god jul i håndskrift.

    SvarSlett
  7. Løkke tel! Jeg mangler bare å få satt på frimerke, det tar vel noen dager...

    SvarSlett
  8. Jeg bruker egentlig flere varianter. Sånn for sikkerhets skyld får jeg trykket en del av de med bilde av oss, og ferdig hilsen. De som du helst vil unngå ;-) Og så lager jeg så mange hjemmelagde som jeg rekker, og de må skrives noe på.... Så går det etter alder. De eldste har førsteprioritet på hjemmelagde. Deretter kommer tidsfaktoren ganske raskt inn, og da blir på en måte sperra mot å sende trykte kort gradvis borte, jo nærmere jul vi kommer :-)

    Hvis det ikke er så mye å skrive, skriv stort :-)
    Uansett, lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, takk for tips om stor skrift! Ja, helt med på den om prioritering,

      Slett
  9. I disse facebooktider så følger vi liksom så godt med hva andre gjør at jeg kan kutte ned på hvor mye jeg skriver... Men de jeg ikke er facebookvenn med får litt ekstra. /typisk tanter og gamle naboer) Men jeg har så håpløs håndskrift så i år skrev jeg på pc, klippet ut og limte på kortet. Og jeg glemmer heelt om noen har noen kjente plager når jeg freidig håper det står bra til med de...

    SvarSlett
  10. Gratulerer med dagen og god sommer???
    Neida, jeg ser hva du mener... Nå har du sikkert fått julekortene avsted, og motakere blir sikkert hoppende glade uansett hva du måtte ha endt opp med å skrive uansett!
    Her tok vi den enkle veien - fotosession, klippet og fikset i Photosho, smakket på God Jul og hilsen oss. I butikken fikk jeg tilogmed frimerker i klistremerkeform, så jeg slapp tilogmed å sleike på ekle frimerker... Så da var det bare å lime på 35 stk. Hurra!
    Eneste jeg irriterer meg over er at det koster ikke mindre enn 13,- for et enkelt julekort til utlandet. Note to self : må få tak i en holden mann i 2014...

    Glad jul ønskes til dere borti veien en plass!

    SvarSlett
  11. Jeg tok vel egentlig en veldig lett variant i år; bilde av ungene, minsten skrev god jul og litt til under bildet, jeg skrev julebrevet for hand, minsten avslutta med juleklemmer og navna våre. Inn i kopimaskina og dobbelsidig fargeprint-og ut kom nok "håndskrevene" julehilsner. Vi ble iallefall ferdige... adressene er håndskrevne..og jeg skrev litt ekstra på noen. Lene

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...