søndag 22. desember 2013

Om 45 minutter kan du meske deg med julekaker

Jeg liker å være effektiv. Jeg liker julekakene jeg kaller brune pinner. Det er en god kombinasjon, for de er raske å lage.




Lune brune pinner og kaldt melk


I motsetning til enkelte tabloid-overskrifter, dette innleggets overskrift juger ikke. Om 45 minutter fra nå kan du ha nystekte, deilige kaker å putte i munnen!

Da har jeg lagt til de minuttene det tar å lese dette innlegget. Forutsatt at jeg ikke går bananas med innskutte bisetninger, roter meg rundt i en eller annen tankerekke og at jeg faktisk kommer til saken. Ok, det forutsetter at du har kake-ingrediensene i huset og ikke må slenge på jakka, trosse vær og vind og kjøre fire mil til nærmeste butikk og at butikken er åpen og at de ikke er utsolgt for vaniljesukker eller hva det er du mangler. Sånt er utenfor min kontroll og jeg kan ikke lastes for at tidsskjemaet sprekker. Ærlig talt.

Øh, det var det med tankerekker og innskutte bisetninger.....Ok, rett til saken:


Du trenger en kjøkkenmaskin, men den trenger ikke være fænsi

Det finnes flere ulike oppskrifter på brune pinner, eller colakaker som noen kaller det, med eggeplommer og det ene og det andre. Sånt driver ikke jeg med, det skal være mest mulig enkelt og dermed effektivt.  Jeg dropper også knuste mandler på toppen, men det er av allergihensyn.

Du trenger:

200 gram smør
2 dl sukker
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
2 ss lys sirup
5 dl hvetemel


Gjør følgende:


  1. Sett ovnen på 200 grader (helt nødvendig som første punkt, ellers sprekker tidsplanen)
  2. Rør smør og sukker hvitt. 
  3. Ha i resten av ingrediensene
  4. Del deigen i fire deler
  5. Rull hver del til en pølse som legges på stekeplate og presses ned
  6. Stek i cirka 13-15 minutter mens du rydder benken og setter på kaffen. (Selv foretrekker jeg kald melk til nystekte kaker, men jeg legger meg ikke opp i hva andre måtte velge)
  7. Ta ut av ovnen og skjær skrå pinner mens det fortsatt er varmt
  8. Nyt!





Skjær mens ennå varm


Håper du vil teste ut oppskriften. Ikke minst for å bevise/motbevise min påstand om tidsbruk.



Fyll kakeboksen



Lykke til!


Elisabeth









6 kommentarer:

  1. Jeg har mesket meg med julekaker i flere dager. Jeg har en snill venninne som forsyner meg med julebakst før hver jul. Hadde det ikke vært for henne, ville det kun blitt kjøpepepperkaker her i gården, elller leiligheten, da.

    SvarSlett
  2. Dette ser da tilforlatelig enkelt ut! Til og med jeg skulle kanskje klare dette! Har pinnet oppskriften din på Pinterest til senere bruk! :D

    SvarSlett
  3. Denne oppskrifta di har eg brukt sidan eg fann den på bloggen din for 2-3 år sidan. Dei er kjempegode og enkle.

    SvarSlett
  4. Åh, nå ble jeg kakesulten! Siden boksene begynner å bli tomme her i huset kan jeg kanskje bake brune pinner. I romjula vel å merke. Nå gjør jeg ikke noe som helst annet enn å pakke.

    PS. Jeg deler med pizzahjul.

    SvarSlett
  5. Lurer på om dine brune pinner er det samme som kolakaker? Det baker husets herre.
    I år har vi bakt flere sorter,men mindre av hver sort.Så ingen skal klage på at de ikke fikk favoritten sin ;-)

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...