lørdag 27. februar 2010

Husker du Ruffen?

Jeg elsket bøkene om sjøormen Ruffen av Tor Åge Bringsværd da jeg var liten. Nå er de populære igjen og innerst i veien har vi to stykker; Ruffen, sjøormen som ikke kunne svømme og Ruffen på nye eventyr.

Illustrasjonene av Thore Hansen er spesielle, veldig detaljerte og spennende.



Som barn var jeg spesielt fascinert av dette bildet, Ruffens skotske tante Nessie.





Husker jeg syntes det var helt utrolig at hun hadde robåter som øredobber!





Nå sånn ca. 30 år senere betrakter jeg illustrasjonene i disse bøkene som typisk 70-talls, men barn av i dag ser ut til å like det de ser de også. Jeg liker også fortsatt å se på disse bildene, men er usikker på om det er av ren nostalgi eller om jeg i dag betrakter dem med nye øyne. Mine få timer med utviklingspsykologi fra videregående holder ikke som grunnlag for å gi meg svar på det.

Foreldre av i dag kritiseres jo for å være på en nostalgitripp og sperre for ny, spennende barnelitteratur ved å kun eksponere den oppvoksende slekt for bøker fra tida da vi selv var barn. Ok, her er det Lillesøster, Mamma Mø og Pulverheksa, så da må det vel være plass for Ruffen, Barbapappa og Knerten også?


/Elisabeth

13 kommentarer:

  1. jeg leste ikke Ruffen da jeg var liten, men nå er jeg 41 og er veldig begeistret. Ungene mine har vært veldig begeistret for ham. Jeg leser også om Ruffen mye for barna i barnehagen der jeg jobber, og disse bøkene er fantastiske å bruke sammen med barna fordi de åpner så godt for samtaler og undring. Barna elsker også de skjønne illustrasjonene. De selger nå en stor Ruffenbok, med alle historiene om Ruffen samlet i en og samme bok dersom du skulle være interessert.

    Hilsen Lisemoren

    SvarSlett
  2. Jeg leste Ruffen. Og har kjøpt den Den Store Ruffen-boka til Hedda. Og Barbapapa... ;)

    PS: Jeg har også samme tanker som deg rundt OL, akkurat de samme. ;)

    SvarSlett
  3. Vet du hva jeg har på den som du kjøpte akkurat nå, nydelig å ha på seg :-)

    SvarSlett
  4. Vi har en Ruffen bok, som mannen i huset hadde når han var liten. Og den falt i smak hos prinsessen, så vi har kjøpt to til. Min favoritt er boken om "den flygende hollander", synes den er så utrolig tris. Kan ikke annet enn å bli rørt når jeg leser den.

    Ha en fin helg!

    Klem

    SvarSlett
  5. Vi har også noen Ruffen bøker i bokhyllen, ja! Lillesnupp har så mange bøker at hun ikke vet heeeelt hvem som er favoritten akkurat nå! (sier hun her når jeg spør...)
    Ha en GLAD dag i solskinnet - endelig!!

    SvarSlett
  6. Ruffen hadde jeg helt glemt. Tror ikke jeg var så veldig begeistret for de bøkene. Likte nok best Knerten og Mormor og de åtte ungene. Var med i Bokklubbens barn da jeg var liten, og har vel tatt vare på mesteparten av bøkene fra den gang. Så hjemme hos oss er det masse nostalgi, ispedd litt Lillesøster og Luddebøker:-)

    Klem

    SvarSlett
  7. Vi får si som Ole Brum: "Ja takk begge deler!"
    Det er to enere Tor Åge Bringsværd og Thore Hansen!
    Det er så spennende med illustrasjon, og så har jeg en liten forkjærlighet for barnebøker - bringer frem gode minner tror jeg ❥❥❥
    Ønsker deg en nydelig søndag!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  8. Leste både Ruffen og Barbapapa i barndommen, og leser dem nå for ungene. Knerten synes jeg blir litt kjedelig...Det er masse flott barnelitteratur, både gammel og ny!
    Ang kommentar i bloggen min : jeg veit at jeg kunne klart flere sånne bilder på høyre side. Har jo fått det til tidligere. Men det tar sånn tid! Så jeg gidder ikke...Du ser jo designet på bloggen min - ikke akkurat verdens mest avanserte...

    SvarSlett
  9. Ruffen er gode barndomsminner. Her leser vi en både gammel og ny barnelitteratur. Ungene finner ofte en favoritt så leses den til den er "utslitt". Så er det igang med en ny bok..

    Klem Igi

    SvarSlett
  10. Ruffen var ikke det store for mine barn, og forøvrig vil jeg si at det viktigste er at barna liker det som blir lest for dem. Så kan det være det samme hvilket årstall eller årsperiode bøkene stammer fra.

    Litt nytt blir det vel hos de fleste og da er blandingen perfekt.

    Les Ruffen fortsatt du, og kos deg.

    Klem

    SvarSlett
  11. Jeg har aldri lest fortellingene om Ruffen selv, men alltid vært fasinert av tegningene. Kanskje på tide å lese de??? :)

    SvarSlett
  12. Åja, Ruffen var en stor favoritt, - så detaljerte tegninger som var fine å studere når mor eller far leste for oss!
    Første gang mor hadde med Ruffen og leste, var vi på den turen der det endelig ble bestemt at vi skulle få hund. Den måtte selvsagt få navnet "Ruffen" ;-)

    Takk for minnene!

    SvarSlett
  13. Den aller kuleste Ruffen-illustrasjonen er tegningen av alle dyrene i dyrehagens fellespromp.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...