mandag 20. september 2010

Gjørmekake

Vi har feiret bursdag. Ja, det er et par uker til Trollet fyller sju, men hun ble feiret sammen med to skolevenninner sist helg.

Hva serverer man 30 unger? Ja, det ble pølser, det 1) liker de aller fleste og 2)er superenkelt for oss voksne samt 3)kan spises med fingrene.

Den klissete gjørmekaka anbefales ikke å spise med fingrene, men det vises til punkt 1 og 2. I tillegg er man 4) ikke avhengig av et estetisk vellykka bakeverk.

Man tager enkelt og greit sjokoladekake (ikke nødendig med en komplisert oppskrift, bruk langpannekakepose om du vil) og sjokoladepudding (ferdig fra butikken er helt supert) og så blander man herligheta. Vips!



Gjørmekake (eller dirt cake, om du vil) kan plasseres i en ren, ubrukt blomsterpotte og så dekoreres med falske blomster på stilk eller noe annet mer spiselig blomsterverk.



Vi hadde "under vann" som tema for vår bursdagsfeiring så gjørmekaka ble denne gangen lempa i en blå glassbolle og dekorert med godis som sjøstjerner og fisker. Det azurblå havet er rett og slett sukker med blå konditorfarge.

Herlig gris.

Kan du blande, kan du lage gjørmekake. Enkelt og greit, ikke sant?

Elisabeth, blandeekspert

20 kommentarer:

  1. Åh, jeg som slet sånn med bakinga da ungene var små. Det skulle være gele-tog og sjokoladekake-slott. Geletoget så bestandig ut som det hadde kræsja...
    Gjørmekake hadde definitivt falt i smak :)

    SvarSlett
  2. Er tilbake i gamlelandet :)
    Har aldri hørt om gjørmekake. Det må utprøves. Elsker både sjokladekake og sjokoladepudding.
    Har faktisk Lovefilm-abbonnemang. (Husker aldri hvor dobbeltkonsonantene skal være i abbonnemang)
    Er veldig fornøyd med utvalget, men ikke fornøyd med hvor vanskelig det er å få tak i de folka som styrer der. Har glemt passordet mitt (typisk meg) og jeg får ikke respons fra Lovefilm verken på den ene eller andre måten. Må prøve å huske ringe.
    Klem :)

    SvarSlett
  3. mmmm.... farlig fristende og enkelt....! Godt det er lenge til helgen! ;-)

    klem Mette

    SvarSlett
  4. Smart! Men var det virkelig godt..? Sjokoladekake er godt, og sjokoladepudding er godt, men blanda..??

    SvarSlett
  5. He, he, takk for tipset! Men er det spisende for oss voksne og??

    SvarSlett
  6. Hva du kan!! tror sannelig jeg skulle fått til den - moro!!
    Finfin bursdag til 7åringen - og herlige høstdager ønskes a mor :))
    Klem Lokki

    SvarSlett
  7. Hå hå! Treårsdagen nærmer seg, og jeg tror jammenmeg at jeg skal adoptere den ideen der. Mine kaker ramler jo ned i midten uansett, så her er det bare snakk om små justeringer for midt vedkommende. Gratulerer med dagen til Trollet;-)

    SvarSlett
  8. Oj..
    Ja, gjørmekaken ser ihvertfall spennende ut! :o
    Hehe...

    Morsomt å se at Lovefilm eksisterer enda..
    Var kunde der for mange (6?) år siden!

    Klem

    SvarSlett
  9. Takk for tips. Vi skal ha 19 gutter i 6 års bursdag lørdag perfekt for servering av gjørmekake!
    Klem Igi

    SvarSlett
  10. Hi hi enkel måte å gjøre det på.Barna syntes helt sikkert dette var toppen.
    Ha en fin mandag
    Klem

    SvarSlett
  11. så utrolig....herlig kake...den kopierer jeg...

    SvarSlett
  12. Snakk om å være kreativ. Må si jeg synes gjørmekaka var et funn, og litt kliss blir det vel av all slags godsaker.

    Du treffer blink hos meg når du forteller at herligheten kan lages med kjøpeprodukter.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  13. Eg lærer stadig noko nytt innpå her! Har aldri høyrt om gjørmekake :)Fantasisk ide!

    SvarSlett
  14. Herlig! Nok et tips jeg må skrive ned! Gjørmekake!!
    I like it :)
    Kanskje ikke det jeg skal ta med i barnehagen når poden har bursdag, men kliss i eget hjem er jo lov :)

    SvarSlett
  15. Du er full av gode tips om dagen, og det er jo strålende!

    For oss som ikke hadde toppet noen kakekonkurranse, er det herlig befriende med slike kaketips. Takk!

    SvarSlett
  16. He he, litt av ei sukkerbombe det der - MÅ jo bare slå an i barnebursdager!

    SvarSlett
  17. Ohoi, for en sukkerbombe! Den ser unektelig deilig ut, men jeg vil vel tro den fungerer som rene flybensinen for unger som blir speedet på sukker. Staaakars foreldrene til disse barna da de ble sluppet løs i sitt eget hjem igjen. ;)
    Må prøves! =D

    SvarSlett
  18. Eg e sikkert stokk teit no,men eg må tydeligvis ha det inn med teskje....Lager du bare kakedeigen,men ikkje steker den for så å blande den med puddingen?

    SvarSlett
  19. Hei teskjekjerringa. Man steker en sjokoladekake først og så blander den sammen med sjokoladepuddingen.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...