søndag 12. februar 2012

Innerst i morssjela

I dag er det altså morsdag. Det betyr vel en drøss med søte innlegg om små gaver, tegninger og oppmerksomhet fra våre hjerteknusere.

Morsdag gir også plass for et seriøst innlegg uten tull og tøys, fjas, ironi eller sarkasme.

Det er en god anledning til å reflektere over morsrollen, sette pris på at man lever i "verdens beste land" og sende en tanke til andre mødre som ikke er like heldige som en selv. 

Mine tanker går til en ukjent kvinne i Kina som for snart åtte og et halv år siden fødte en stor, sunn jente, men ikke så seg i stand til å beholde henne. Denne sterke kvinnen pakket sin nyfødte inn i en vattert jakke, la henne i en eske sammen med en flaske velling og forlot henne et sted hun raskt ville bli funnet. Denne sterke kvinnen er min datters biologiske mor. Jeg var så heldig å få bli Trollets mamma.

I dag har jeg heiet fram dette vakre, kvikke barnet i skisporet. Det var ikke bare to lag ull som varma, tåren i øyekroken skyldtes ikke bare vintersola. Jeg har tenkt på den ukjente kvinnen på andre siden av jordkloden og ønsket at hun hadde sett barnets iver og glede med startnummer på brystet og roser i kinnene. Jeg skulle ønske hun hadde sett stoltheten hennes over sin første pokal. Jeg skulle ønske hun hadde sett for en gave hun har skjenket oss.






Graviditets- eller fødselskomplikasjoner er en av de viktigste dødsårsakene for jenter mellom 15 og 19 år på verdensbasis og hver hver dag dør 1000 kvinner i forbindelse med svangerskap og fødsel.


CARE jobber for at fattige kvinner i Afrika og Asia skal få bedre helsetjenester, trygge fødeforhold og bestemme selv når de vil bli gravide. Vi kan alle bidra til å bedre forholdene for mødre i hele verden, en mulighet er å støtte CAREs arbeid



Jeg vil være evig takknemlig for at "vår" ukjente kvinne i Kina overlevde. 


God morsdag!


Elisabeth, mamma



44 kommentarer:

  1. Du bekreftar at du er eit godt menneske Elisabeth! Rørande å lesa. Veldig vakkert innlegg! Tusen takk. Klem-

    SvarSlett
  2. Et vakkert innlegg, Elisabeth. Og virkelig en tankevekker. I dag er det din tur til å få en klem fra meg :-)

    SvarSlett
  3. Gåsehud og tåre i øyenkroken, takk for et fint innlegg

    SvarSlett
  4. Så utrolig rørende og fint Elisabeth,
    god klem til deg.

    SvarSlett
  5. Skulle ønske den biologiske moren vet hvor godt hun har det, at hun får masse kjærlighet!

    SvarSlett
  6. Rørande skrive, Elisabeth!
    Gratulerer Trollet med pokal.

    SvarSlett
  7. Takk, Elisabeth, for fine ord om akkurat dette. Det er spesielt å tenke på og man skal gjøre det med respekt og verdighet. Akkurat slik du beskriver det her.

    SvarSlett
  8. For et nydelig innlegg!
    Litt rart å lese dette i dag fordi jeg begynte på boka "tapte døtre" av Xinran i dag. Den handler, som du kanskje allerede vet, om kvinner i Kina som av ulike grunner ga bort dattera si til adopsjon.
    Klem

    SvarSlett
  9. Et rørende innlegg:) Og grattis med den første pokalen i skisporet - måtte det bli mange flere:)

    SvarSlett
  10. *snufser rørt* Gratulerer med dagen :-)

    SvarSlett
  11. Huff..hun var nok ganske fortvilet den kvinnen der..
    Men så heldig både dere og den lille jenta var da som fikk hverandre :)
    Jeg kan nok ane stoltheten over den første pokalen..jeg har selv fått oppleve ungene mine sin stolthet og glede over sin første..

    Hege

    SvarSlett
  12. Takk for vakre og tankevekkende ord :)
    God morsdag :)
    Klæm

    SvarSlett
  13. Nydelig innlegg! :-)

    Heldige dere, og heldige Trollet. Ikke for pokalen, men for deg. :-)

    ha en strålende kveld.

    SvarSlett
  14. Så flott innlegg om et alvorlig tema. Jeg synes det var fint å lese. Håper du har kost deg med familien i dag:-)

    Klem Karianne

    SvarSlett
  15. Ordløs akkurat nå, dette var et fint innlegg med en personlig vinkling på et stort internasjonalt problem. Takk!

    SvarSlett
  16. Heldige trollet som kom til akkurat deg:-)

    SvarSlett
  17. ...og der kom tårene jammen. Du er god til å treffa på rette staden. Og du er heldig som har ei nydeleg jente! Ein kan berre håpa at den biologiske mora også har det bra, og er betre stilt no enn ho var då. Takk for viktig innlegg! God klem!

    SvarSlett
  18. Nå ble jeg rørt. Fint innlegg.

    SvarSlett
  19. Gratulerer med morsdagen. Det er enkelte dager eller hendelser som får oss til å stoppe opp og reflektere over det vi er takknemlige for her i livet.

    Gratulerer med den første pokalen i skiløypa. :)

    SvarSlett
  20. Gratulerer alle tre jeg.. Deg, Trollet og mammaen i Kina.

    SvarSlett
  21. Takker for at du deler tankene!

    SvarSlett
  22. ojojoj, nå ble jeg rørt, gitt!!!
    Gratulerer med pokal!

    SvarSlett
  23. Veldig flott innlegg! Ungene sitter og gjør lekser og lurer på hva som er så forferdelig trist! Trist nei, det var nydelig og fantastisk! klem

    SvarSlett
  24. Snufs. Trollet er heldig som har deg og Trollefar!

    SvarSlett
  25. Føler eg gjentar litt dette her: men altså rørende! Til og med Ingrid fekk ei tåre i augnekroken :)
    Og tankevekkande.
    Fin at du skriver slike innlegg også innimellom.

    SvarSlett
  26. vakkert skrevet, sitter med tårer i øynene nå, dette rørte meg, flott skrevet! Klem

    SvarSlett
  27. I dag må jeg tørke en tåre for dere, ikke av sorg men av glede og takknemmelighet for at nettopp dere var ment for hverandre.
    Vakkert og rørende skrevet Elisabeth! Gratulerer på etterskudd med morsdagen og med kjærlighetsbrev i veska :)

    SvarSlett
  28. Så fint skrevet! Og gratulerer med dagen, til dere alle!

    SvarSlett
  29. Hei Elisabeth. Nå har jeg lest innlegget ditt igjen og igjen. Så vakkert og personlig rekflektert over et omfattende tema. Morsdagen gir så absolutt også rom for refleksjon og takknemlighet. Gratulerer med dagen til dere alle.
    Hilsen fra Carina

    SvarSlett
  30. Sitter her med tårer i øynene. Vakker innlegg, Elisabeth! Så absolutt et innlegg til refleksjon.

    Så heldig hun er da, Trollet. At hennes biologiske mor var sterk nok til å ta et vanskelig, men viktig valg. Og ikke minst, at hun fikk lov til å komme til dere, å få vokse opp som del av deres familie! Heldigere jente skal man lete lenge etter!

    Håper dere hadde en fin-fin morsdag!

    Klem! :-)

    SvarSlett
  31. Nydelig innlegg, Elisabeth:) Blir rørt jeg nå:) Gratulerer med morsdagen som var på søndag:)

    Varm klem fra Trine:)

    SvarSlett
  32. Ja du, her ga du oss noe å tenke på (pluss litt gåsehud og tårer).
    Et vakkert barn fikk dere ! (ihvertfall det vi kan se av henne ;)

    SvarSlett
  33. For et herlig smil ho har!! Sjarmtroll :)

    SvarSlett
  34. Tankevekkende. Rørende. Helt nydelig skrevet. Heldige dere som har hverandre!

    SvarSlett
  35. Flott innlegg :) Virkelig rørende :)
    Har sett mye på det med adopsjon, for det er noe som for meg muligens blir en virkelighet etterhvert.. innlegget traff blink for å si det sånn.. midt i hjerterota :)

    Klem

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...