mandag 10. februar 2014

Smittsomme korssting

Nylig broderte jeg dette til en sy-venninne. 





Det var vel en femten år siden sist jeg broderte noe som helst, men det er vel litt som å sykle, har man lært det én gang......

Ja helt smertefritt gikk det jo ikke. En ting er å bruke to kvelder på å utarbeide mønsteret, regne fram og tilbake, finne midtpunkt....En helt annen ting er det å følge dette mønsteret til punkt og prikke, eller til korssting og korssting.






For da jeg siste kvelden før gaven burde være ferdig for overrekkelse til førtiårig sy-venninne, endelig skulle slutte ringen, altså rammen, viste det seg at jeg hadde gjort en feil i motsatt hjørne. En skjebnevanger feil. For da stemte jo ikke det siste hjørnet heller....Akk og ve.

Da gikk det en kule varmt i stua kan du si. Tiåringen prøvde å trøste og foreslo at det var jo bare å gjøre den samme feilen i siste hjørnet også. Ingen ville se det, mente hun. Vel, jeg ville i alle fall sett det. Æsj og fysj. Det er tidkrevende nok å brodere korssting etter korssting. Om mulig er det enda mer tidkrevende å ta opp korssting etter korssting. Men det var altså det som måtte til.

Og da ble det selvfølgelig en rød stripe og spor i stoffet etter den bølgeramma. Bæsj, assa. Ja, du ser den stripa horisontalt på øverste bildet, ja.

Gaven ble litt forsinka, men den gledelige mottakelsen var overveldende og veide opp for sen ankomst. Sy-venninne ble utrolig glad for bildet, som selvfølgelig skal henge på veggen i syrommet hennes.

Du skjønner, dette er sy-mantraet vårt. Vi har ikke lov til å sy etter midnatt. Etter midnatt er hode og øyne for trøtte og det blir bare bal og tull. Å rekke opp en overlocksøm er omtrent like festlig som å ta opp korssting. 

Jeg inspirerte tydeligvis tiåringen, for plutselig ville hun brodere også. Ivrig satte hun i gang med å konstruere sitt eget mønster og deretter brodere korssting etter korssting. Riktig så flink var hun.






Så korssting, det er smittsomt! Pass deg! Kanskje du fikk lyst til å brodere også? Geriljabroderier er jo kult. Kanskje Trollet smitter meg tilbake så jeg setter i gang med dette:



Bilde rappa av noen som hadde rappa det av noen, antagelig



Best å passe seg.


Elisabeth, korsstingsmitta


6 kommentarer:

  1. Jeg blir alltid imponert over slikt som jeg ikke kan- kjempefint synes jeg!
    Midt i blinken på et syrom! Kan godt forstå mottakeren blei glad - det hadde iallfall jeg blitt!!!

    SvarSlett
  2. Skjønner akkurat hva du mener. Har måttet rekke opp både korssting og overlocksøm.... Korssting har jeg mer eller mindre gitt opp, men overlocksøm bruker jeg gjerne :-) Litt lettere å planlegge den, syns jeg ;-)

    SvarSlett
  3. Jeg kjøpte faktisk en gang sånn broderings-kit med HELVETES JÆVLA SKIT, men det ligger nå fortsatt i skuffen...

    SvarSlett
  4. Bra tekst!

    Jeg heier på brodering, var en sær tenåring som likte korsstingaktiviteter inne. Jeg skylder på kjempehøysnue om sommern.

    SvarSlett
  5. Jeg elsket den siste!!!!

    PS. Du har herved fått en award og en liten oppgave, sjekk ut: http://avdelingholt.no/anja/?p=24860

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...