tirsdag 23. april 2013

Pytt i panne og søte drinker

En gang for sånn hundre år sida, mens jeg tok lappen og det var noe som het "langveiskjøring" (eller kanskje det var "landeveiskjøring", nei vi hadde motorveier for hundre år sida også så det var nok "langveiskjøring"), avslørte kjørelæreren min sin store kulinariske hemmelighet: Han bestilte alltid retten pytt i panne på veikroer.   Pytt i panne med to speilegg på toppen. Da fikk han et variert kosthold, mente han. Og ettersom pytt i panne strengt tatt er opphakka rester fra i går (minst), så hadde han vel noe rett i det.

Selv er jeg svak for veikro-kjøttkaker med potet og ertestuing, men det er ikke veikromat jeg hadde tenkt å analysere nå, det kan Mattilsynet ta seg av.  Når jeg prøver å skrive "nattinatti" på mobilen forresten, så foreslår autokorrekturen "Mattilsynet". Det har blitt noen "Mattilsynet" fra meg sånn utpå natta etter inntak av søte fristelser fra baren.

Og akkurat da du tenkte at jeg nå hadde skrevet meg helt bort så viser det seg at det faktisk var en elegant bro mellom pytt i panne, Mattilsyn-tasting og bar-fristelser. Så det så! (Ok, det var litt overraskende for meg også at tankerekka kom seg inn på rett spor igjen).

Poenget (om dette innlegget har et poeng, jeg begynner å lure selv) er at jeg bruker noe av den samme tilnærmingen som nevnte kjørelærer når det kommer til flytende føde.

Nå jeg står og henger i en hvilken som helst bar og ønsker noe saliggjørende i et glass, ber jeg om å få en drink som er "søt og artig". Har jeg allerede inntatt flere søte og artige drinker kan det tenkes at jeg legger hodet på skakke og legger til "Litt som meg". Huff. Men altså, med "søt og artig" er det duket for et variert kosthold.

De fleste bartendere elsker en slik utfordring. Da kan de få utfolde seg, svinge flasker, riste og sjeike og vise bicepsen. Nydelige saker.

Og jeg får servert smakfulle, fargerike saker med vodka, ananas, bringebær og en dæsj av ditt og en dæsj av  datt. Og bartenderen blir så glaaaaad når jeg smaker og nikker til deres spørsmål om det var godt. Kun unntaksvis består de ikke testen.

Søt og artig



Men obs obs, sjekk om bartenderen er svensk. Det er de ofte. Da må du bytte ut "artig" med "skoj" eller "kul" eller noe. "Artig" betyr visst høflig i nabolandet. En sånn drink vil vi ikke ha.

Tar du utfordringen med å gi neste bartender på din vei en slik utfordring? Du kan jo tilpasse den din egen personlighet. Moden.....bitter.....muggen? Mulighetene er mange.


Elisabeth 


13 kommentarer:

  1. Jeg smugdrakk av drinken din da du var på do. Den smakte bittert...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha ha, sikkert! Jeg tror heller på at du putta noe snusk i den, noe som gjorde at det snurra litt...

      Slett
    2. Her ønsker jeg meg en liker-knapp, Pia;-)

      Slett
  2. Jeg er av typen som skal ha en rosa ikke søt drink i min evindelige leten etter den samme jeg engang fikk når jeg spurte etter en som ikke var søt og fikk en rosa.
    Angrer nå bittert på at jeg ikke fikk navnet på den opprinnelige drinken jeg engang likte.
    Man får smake mye rart på veien da, og sjelden to av samme.

    SvarSlett
  3. Jeg tar utfordringen din! Hvis jeg husker det når jeg når pensjonisttilværelsen... Ser ikke for meg tid og overskudd til en tur på bar før den tid. Eller, jo, kanskje jeg plasserer mann og unger i hotelleiligheten i sommer og tar turen i baren alene. Jeg får lære meg søt (selvfølgelig) og artig på egyptisk :)

    Og så håper jeg at noen arrangerer et sånt minibloggtreff som jeg kan tørre å komme på så det blir en barrunde på meg :) De fleste andre festligheter foregår i den private sfære, og der får jeg mixe selv.... Blir veldig artig!

    SvarSlett
  4. Tar utfordringen :)
    Syns å erindre at eg har foretatt lignende bestillinger sjøl...

    SvarSlett
  5. Hehe...jeg mimret når du snakker om landeveiskjøring (?) og kjøttkaker med ertestuing... Vi hadde forresten glattkjøring også. Det var jo knallgøy! :)
    Jeg er dødskjedelig i baren - litt sånn James Bond :)

    SvarSlett
  6. Glattkjøring var artigst, ja:)
    Gin og bitter på meg - hvis jeg i det hele tatt kommer mev unna rødvinsglasset... Veldig kjedelig altså. Men drikker ikke hvilken som helst rødvin. Og aldri fransk. Sådetså.
    Nattinatt!

    SvarSlett
  7. Den taktikken funker. Alltid.

    SvarSlett
  8. Haha, herlig.
    Jeg holder meg langt unna sprit. Tåler det ikke. Går fra å være søt og artig til å bli plagsom, høylydt, ekstremt engasjert sunnmøring. Så jeg holder meg til rødvin. Da er jeg bare søt og artig.
    Jeg skal forresten prøve meg på 'grytevottene'dine. De var smarte.
    Ellen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi hi, nei plagsom og høylydt er ikke alltid så sjarmerende.

      Gøy at du vil prøve mønsteret mitt.

      Slett
  9. Utrolig hvor pen man kan drikke seg ;) :D

    SvarSlett
  10. Ha ha… Som alltid fornøyelig å kikke innom deg, Elisabeth. Smiler enda bredere når jeg lser kommentarene over også :)))

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...