lørdag 5. april 2014

Ferietid er lesetid


Ohoi, det er jo straks påske, sånn bare ei snau uke til for de som har full påskeferieuke.

Ferietid er lesetid for meg. Lesing av noe annet en faglitteratur er svært begrensa i hverdagen. Det blir som regel i ferier jeg har ro i rumpa til å sette meg ned og lese. Kun lese. Helt avslappa. Jeg er en periodeleser.

Påsken betyr krim på tv og krim i perm. Jeg kan underholdes av Agatha Christie og hennes søte og nysgjerrige skikkelse miss Marple, eller den eksentriske Hercule Poirot. Christie i bokform gjorde jeg unna for mange år siden. I det siste har en krimforfatterfavoritt vært Harlan Coben. Han skriver intelligente historier med overraskende vendinger og løsninger, og hvor historier fra fortida flettes inn i nåtida slik at alt til slutt gir mening.




Coben er egentlig ikke så ulik vår egen Jo Nesbø i skrivestil. Jeg er stor fan av Jo Nesbø, og har lest samtlige Harry Hole-bøker. I riktig rekkefølge selvfølgelig. Begynne midt i rekka? Glem det. Å lese Harry Hole må gjøres riktig og totalt.

På ønskelista står selvfølgelig Nesbøs siste bok, Sønnen.  Derfor deltar jeg i Tonje Boganes' påskekrimkonkurranse i samarbeid med CupoNation med dette innlegget.

Jeg kan anbefale samtlige bøker av Coben og Nesbø som påskelektyre. Selv har jeg i år veket fra krim-tradisjonen. Årsaken er at En mann ved navn Ove er kommet i pocketutgave. Pocket er praktisk. Jeg følger bloggen til  Fredrik Backman og liker skrivestilen hans, kvikt og artig, så jeg har store forventninger til alt mellom småfnising til gapskratt.

Men krim blir det helt sikkert i påsken likevel - på tv. Det er tradisjon. Som det er tradisjon å dra til hytta på Påskefjellet (som ellers i året har et annet navn) med storfamilien. Det er tradisjon at svigermor sovner til påskekrimmen på nrk, og våkner når vi andre har svitsja over til krimmen på tv2 og selvfølge ikke kjenner igjen noen av karakterene eller handlinga.

Tradisjon er også Kvikklunsj og appelsin, sol og nydelige skispor med innlagt pølsegrilling. Og lesing i hytteveggen. Kos.





Elisabeth, straks påskeklar og leseklar


13 kommentarer:

  1. Enig i at Harry Hole må leses i rekkefølge. Det gjorde ikke noe å lese dem alle på en sommer heller, så huska jeg ting fra de foregående bøkene. Hva med han derre Coben, er det også en serie? Hvilken skal man lese først? Er nettopp ferdig med Sønnen og trenger påskekrim...

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen av Coben-bøkene bør leses i riktig rekkefølge da bi-personer i én bok, er hovedperson i en annen bok. Du kan f.eks. begynne med "Ikke et ord" og "Borte for alltid".

      Slett
  2. Fint innlegg:) Jeg har ikke planlagt hva jeg skal lese i påska. Tar det litt hipp som happ:)
    Som deg er jeg også veldig glad i Harlan Coben, men har ikke lest ham på noen år for det var en tid jeg leste så mye av ham at jeg måtte ta meg en pause, men han er en av mine favoritt thrillerforfattere. Har du lest The woods (I den skogen) og Hold tight (hold tett) av ham? Jeg mener det har hans beste så langt. Vet ikke når jeg skal begynne å lese bøker av ham igjen, men håper jeg får det til i år.

    God helg, og god påske når den tid starter:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de to du nevner er de to siste jeg har lest. I den skogen var veldig bra, Hold tett syntes jeg hadde litt svikt i handlinga, noen litt svake karakterer og brister.

      Slett
  3. Jeg har spart Sønnen til påsken. Men trenger flere bøker....

    SvarSlett
  4. Hei Elisabeth! Takk for tipset! Og takk for hyggelig kommentar hos meg! Ja, det r deilig med ferietid og ro til å lese og gjøre andre ting! Ønsker deg en fin søndag, og en riktig god påske etter hvert! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  5. Hei Elisabeth
    Kjekt du ville være med i konkurransen. Krysser fingrene for deg:)
    Å, her fikk jeg et fint lesetips av deg. Hyggelig:)
    Gleder meg til påske jeg også. Er som du, periodeleser. Det er først i ferietider jeg får tid til å lese. Gleder meg til rolige kvelder med ei hyggelig bok, ski på dagtid med kvikklunsj og appelsin i ryggsekken:)

    Ønsker deg en fin kveld
    Klem Tonje

    SvarSlett
  6. Jeg har fått en ny bok, som jeg ikke tillater meg å starte på før jeg er ferdig med den jeg holder på med, jeg er også periodeleser og den jeg holder på med nå er i grunn ganske kjedelig..... vel vel, i ferien blir jeg nok ferdig?

    lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  7. Takk for tips. Coben har eg ikkje lest. Har lest alt av Nesbø, og er spent på Sønnen.
    Elles prøver å komme tillbake som blogger, men innlegga mine dukkar ikkje opp i korkje min eller andre sine bloggrollar. Veit ikkje kva problemet er. Har sjekka innstillingar utan å finne ut noko der.

    SvarSlett
  8. Jeg har lest både "Sønnen" og "En mann ved navn Ove". Slet litt med "Sønnen" de første 80-90 sidene, men plutselig hadde jeg lest ut hele boka gitt! *hehe* "En mann ved navn Ove" elsket jeg fra første side! Etter min emning bare MÅ man bli glad i Ove og føle ømhet for ham. Jeg vet noen sier at "boka handler jo bare om en sur gammel gubbe!", men de må lese hele for å skjønne hvorfor Ove er en sur, gammel gubbe! Han har jo et godt hjerte langt inni der... :o) Jeg har tre bøker av Viveca Sten liggende til påske - gleder meg!

    SvarSlett
  9. Tenker jeg skal lese Sønnen i påsken.
    Ove... ååå... Ove. Rett i hjertet med ham. Gode, fine Ove.
    Er i gang med Fredrik Backmans andre bok, "Mormor hilser og sier unnskyld" - ikke Ove, men hjertevarme herfra til månen og tilbake.

    SvarSlett
  10. Har lest alle om Harry Hole,og jeg har lest de første bøkene litt hulter til bulter. Gikk bra det :-) Frelseren er vel en favoritt.
    Nå hadde jeg bursdag på søndag,og gjett hva som lå i en av pakkene(utenom de flaskene med rødt innhold da)? Sønnen ligger alllerede pakket ned.Det holder med en bok,tror jeg.Det skal jobbes noen dager også,og det skal strikkes,og spilles,og koses...
    Kos dere alle sammen med eller uten bøker..

    SvarSlett
  11. Denne påska skal jeg late som om at Amtmannens Døtre er det jeg har aller mest til å lese ;-) Ha ha :-D Gikk tom for bøker på ferie en gang, og da tok jeg gemalens bøker - Harlan Coben, og jeg likte dem :-D

    God påske, Elisabeth - klem Siv

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...