tirsdag 1. april 2014

Vinterutgave og ubrukelige fotografer

Snøen er smelta, det er liv i bekken og gjøken. Det er vår, på tide å slenge ut dette halvferdige innlegget om vinterkolleksjonen før det virker alt for malplassert. Det burde jo absolutt ha vært et artig aprilsnarr-innlegg i dag, men jeg kom virkelig ikke på noe som var artig nok! Beklager på det sterkeste. 



Jeg fikk mange positive tilbakemeldinger på bilkjolen og kamuflasjekjolen min fra i fjor.

Det å sy underdel på en allerede eksisterende overdel er veldig praktisk og jeg kaller det likevel hjemmesydd, uten blygsel. For det er ikke bare å snurre på en skjørt-del. Jeg brukte faktisk litt tid på å utforme det mønsteret.

De to sommerkjolene er blitt mye brukt og jeg føler meg både fin og komfortabel i dem. Men det er jo sommerkjoler og siden jeg er en frossen sjel, meldte behovet for en vinterutgave seg.

Det er jo litt nervepirrende å klippe i en ny, ubrukt genser. Litt mindre nervepirrende blir det om man har kjøpt den genseren på salg type "halv pris av halv pris". På Lindex betalte jeg 75 kroner for en sort strikka genser, perfekt til formålet.

På ebay fant jeg den perfekte match til genseren, et jerseystoff med solnedgang bak et tre. Ja, helt perfekt var det ikke. Stoffet viste seg å være mye tynnere enn forventa og krevde rett og slett et underskjørt for at ikke Madamen skulle framstå som meget lett på tråden. Gjennomsiktig skjørt på en 43-åring er ikke lekkert. Vi kan diskutere om det er lekkert på en gjengs 23-åring også, men det er definitivt ikke lekkert på denne 43-åringen.

Så underskjørt måtte til. Hadde jeg egna stoff i riktig struktur og farge? Tro det eller ei, men svaret var nei. Til tross for et stort nok stofflager, fantes intet egnet til formålet. Men i klesskapet fant jeg et langt, sort underskjørt som ble ofra. Det ble kutta i lengden og forma ved hoftene, og sydd sammen med jerseystoffet og genseren og nesten vips var vinterkjolen klar.

Deretter starta jobben med å få tatt bilde av stasen.

Mannen gjorde et halvhjerta forsøk, men gadd ikke reise seg fra kjøkkenstolen hvor han satt og leste avisa.




Så kom kattedyret rekende og ville gjennom den stengte døra, lukka for å få en nøytral bakgrunn til kjolen.




Glem små veske-bikkjer, nå er det rasekatter som er riktig tilbehør!

Her nytta det ikke med å klippe til bildet eller legge på et filter (om man visste hvordan). Bare å skrinlegge fotograferingsprosjektet.

Kjolen skulle brukes i en sosial jobbsammenheng og jeg gjorde et forsøk på selfie på hotellrommet. Grelt gulvteppe i rødsjatteringer er heller ikke spesielt dekorativt som bakgrunn.






Noen timer senere, da jeg lett bedugga tok heisen opp til hotellrommet, gjorde jeg nok et forsøk.




Litt på skeive, gitt. Det er selvfølgelig en del av kunsten.

Ok, definitivt på tide å gi opp hele fotograferinga av den kjolen.

Men kjolen funker, den. Det er det viktigste.


Elisabeth 



13 kommentarer:

  1. Javisst funker kjolen! Knallkul. Skjørtestoffet var bare lekkert! :)
    Bildene hadde en økende kvalitet hvor det siste topper alt jeg noen gang tidligere har sett av bilder av damer med selvsydde klær. Jeg bare MÅ bli litt mer kreativ med egne fotosessions.
    Ellen :D

    SvarSlett
  2. Ha ha, det siste bildet var jo sånn modellaktig (seriøst!) - burde blitt tatt litt nærmere, da.
    Kanskje skaffe ei veske til katten?

    SvarSlett
  3. Jammen er du god på posering! Likte kjolen godt; skikkeleg kul.

    SvarSlett
  4. Tøff kjole og tøffe bilder.

    SvarSlett
  5. Kjolen funker såvisst. Kul! Kunne tenkt meg en selv jeg, så blir du lei, så bare send den min vei :D

    SvarSlett
  6. Lekker kjole! Jeg er enig, det er katt som er greia nå. :O)

    SvarSlett
  7. Stilig kjole! Og bildene var da fine? Jeg kjenner igjen posituren emd dyr under armen, men her er det hunden som henger.

    SvarSlett
  8. Stilig! Både kjolen, dama, katta og poseringa;)To-do

    SvarSlett
  9. Kjempefin kjole, og poseringa ble jo i grunnen bare bedre og bedre :-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  10. Strike a pose! :D

    Så fantastisk fin kjole. Du er så flink! :D

    SvarSlett
  11. Kjolen er jo dritlekker! Kjenner meg så igjen i det med bildene. Skjønner ikke hvordan disse motebloggerne får det til. det er liksom lysår imellom kvaliteten. Men jeg syns du ikke bare er flink med å sy, men at du legger ut gode uperfekte bilder med herlig tekst :) Nydelig

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...