fredag 18. november 2011

Julekalender på jobben

Hei dere, hvordan er det med julekalender på din arbeidsplass?

Grunnen til at jeg spør er selvfølgelig fordi jeg nå er så kry over at vi i år har klart å dra i gang et opplegg hos oss. Hvert år kommer vi på at det hadde vært koselig med oppmuntrende pakkegleder i en hektisk førjulsstri sånn akkurat 1. desember. Og da er det jo for seint!

Men i år kom tanken flerstemt til oss en av de siste dagene i oktober og da var det jo tid til å kjøre prosjekt julekalender. Og siden jeg er en sånn pålitelig medarbeider med orden i sakene og ryddig kontor *kremt*, så fikk jeg ansvaret for hele sulamitten.

Ho ho, de som kjenner meg godt veit at jeg er den største pakkeklemmeren på denne jord. Så med ansvaret for oppsynet av de hemmelige pakkene  får jeg en ekstra glede oppi det hele. Jeg klemmer bare littebitt altså, hi hi.



Foreløpig har jeg kun tre pakker å klemme på, men innen vi runder desember regner jeg med at denne kassa er full av fristende klemmeobjekter.

Vi er akkurat passe antall mennesker på jobben for en julekalender. Det er selvfølgelig helt frivillig om man vil være med, men det er så moro at de aller fleste har hengt seg på. Alle deltakerne leverer inn en innpakket, kjønnsnøytral gave med en maksimumsverdi på en femtilapp. Alle deltakernes navn skrives på lapper og hver ukedag i desember vil vi trekke et navn og den personen vil få velge seg en pakke fra haugen. En pakke med intakt papir og uten klemskader....

Om denne glimrende tanken ikke slo ned på din arbeidsplass før nå, så har du sjansen til å slenge deg rundt og sørge for førjulshygge der du jobber. Det er fortsatt tid og mulighet for å bli julenisse.

Å, jeg gleder meg! Halve moroa er jo å gjette hva pakkene inneholder, så nå funderer jeg litt på å la dere gjette sammen med meg etterhvert. Hva synes du, vil du være med og gjette? Det kan vi sikkert fikse.

Har du julekalender på din jobb?

Elisabeth, pakkemester

PS. Om du tilfeldigvis er en av mine kolleger som tilfeldigvis titter innom her, så er det der med pakkeklemminga selvfølgelig bare tull, du skal ikke tro på alt du leser på en blogg....sånn nesten...litt...cirka.

21 kommentarer:

  1. Syns det høres ut som en fin ny tradisjon. Jeg er også pakkeklemmer, det er nesten det beste med julegaver ;)

    SvarSlett
  2. Det var en skikkelig koselig/artig ide :)
    Hadde vært en litt kjedelig kalender hos meg - for jeg jobber ikke.....Hadde visst alle pakkene jeg da ;)
    Vil gjerne være med å gjette :))
    Klæm

    SvarSlett
  3. Ingen adventskalender her på jobben, men vi har vinlotteri hver fredag. ;-)

    For en del år siden var det et par luringer som hadde en slags adventskalender gående. Da dukket det opp en overaskelse på et nytt skrivebord hver eneste dag. Da var vi mange detektiver på saken, og de mest iherdige var "selvsagt" de to som sto bak.. Jeg hadde IKT-ansvar på den tiden, og fikk pulten full av tastaturer fra datarommet.. *mimrer*

    SvarSlett
  4. Hei høpp!!

    Gøy du vil være med på min give away,masse lykke til:)

    Dette er jo kjempe koselig!!Bra tiltak...

    Ler av innlegget under her..Dette gjelder for barnehagen også...Minstevimsen hadde en bukse som ikke knappen ville igjen på..Fort å glemme dette:)

    Nyt helgen med dine:)

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  5. Kan tenke meg at du klemmer og styrer, ja..;) Vi har ikke pakkekalender på jobben, men jeg skal ha kalender i klassen. Med oppgaver. Veldig pedagogisk:)

    SvarSlett
  6. Ingen kalender på min hovedjobb, som er i heimen... ;) Men på frivillig-jobben, i =Østfolds lokaler, blir det pakker i fleng til fantastiske takknemlige selgerne ♥

    Skjønner pakkeklemming, det er jeg også innmari god på!

    SvarSlett
  7. Hei Elisabeth!

    Ingen av de 2 stedene jeg har jobbet hadde pakkekalender. Nå da jeg leste dette innlegget ditt, ble jeg glad, for jeg har i mange år hatt lyst å kjøpe meg en sjokoladeadventskalender. Jeg syntes det virket litt teit, men nå tror jeg at jeg kan gjøre det med god samvittighet. Da gjenstår det bare å få hjelp til å merke lukene med punktskrift. Jeg må jo åpne riktig luke på riktig dag. Lykke til med pakker og pakkekniping! :-) Jeg har vært inne og stemt på skilpadden i dag, og jeg regner med at jeg får gjort det en gang i morgen også.

    Cecilie

    SvarSlett
  8. Viktig at dei vaksne også får det litt artig før jul :)

    SvarSlett
  9. Jepp, vi har pakkekalender på min jobb. Mener faktisk det var jeg som tok initiativet til det for flere år siden. Begynner kanskje å bli 6 år nå. Husker ikke så godt. Du vet som tia flyr ;)

    Vi har også samme systemet med navn på lapper og så henger vi opp/setter frem alle gavene slik at vi kan gå å se på de og gleder oss. Har også en superkort stund sammen tidlig om mårran når vi åpner, hvor vi slukker det kunstige lyset og denner det levendet lyset. OG ja, det er bare damer på min avdeling ;)

    Oppi eska di ligger det et krus i en eske, en liten diktbok og en telyspakke.

    Fin fredag og riktig riktig go hælg
    ;) Siw

    SvarSlett
  10. Haha.. jeg er eneste ansatte på min jobb - så det kunne blitt en VELDIG bra julekalender!! :D

    SvarSlett
  11. Dette var da en god idè, kan ikke huske at vi har hatt det på noen av de jobbene jeg har hatt, men det hadde definitivt vært et pluss i desember. Man blir vel aldri for voksen til å like å få pakke?

    SvarSlett
  12. ReVinyl; Ja, du er i gang med gjettinga allerede :-)

    Mariann; Hadde blitt pakker som falt i smal i alle fall.

    SvarSlett
  13. Vi gjør det omtrent på samma måten - alle som vil være med skriver seg opp på en liste, så lager en av oss trekkelapper med navnene til de som har levert gave og setter lapper på pakkene (fra 1 til 24 hvis vi blir så mange da), så trekker vi i senvakts pausa...

    SvarSlett
  14. Eh..HALLOOOO! "Den største pakkeklemmeren på vår jord"..den tittelen får du versegod å dele! ;-))

    Klart jeg vil være med å gjette, regner med at du beskriver utførlig hvordan pakken vi skal gjette på føles, luktes og kjennes? ;-)

    SvarSlett
  15. He he Elin, fint å høre at vi er flere som ikke har vokst fra klemminga.

    Jepp, tenkte bilde og beskrivelse av hvert objekt.

    SvarSlett
  16. Ja, det har vi.

    Jeg og Bonden deler kalender.
    Og barna har delt kalender.

    Men ingen får lov til å klemme,
    (kjedelig..!)

    SvarSlett
  17. I fjor ordna ledelsen kalendergave til alle ansatte, så trakk vi ca 2 stk hver dag. Gavene hang svært synlig i ei stor trollhasselgrein (i taket) på personalrommet. Dette syns sognepresten var morsomt, og nevnte det på skolegudstjenesten. Elevene ble veldig nysgjerrige ;-)

    Ja, de hang lett tilgjengelig for klemming når rektor ikke så ;-)

    SvarSlett
  18. Nei, vi har ikke kalender! Men du, for en strålende idé! Til neste år kanskje. Kjenner det hadde vært stas med pakkekalender. Nå er det jo bare meg som mekker kalendere, mottar ikke noe. I år blir det første året jeg skal pakke tre kalendere. Er bare å brette opp ermene. Er godt i gang med innkjøpene. Men den pakkinga! *sukk*

    Og du, det er lov å klemme på pakkene! Er jo halve moroa! ;-)

    SvarSlett
  19. Vi har kalender på jobb og har "innsanking" i disse dager. Samme prinsipp som hos dere, men hos oss henger gavene opp på datoer og på den aktuelle datoen plukkes en og en gave opp og like mange navn trekkes tilfeldig ut av en bolle. Den uttrekte kan altså ikke velge gave selv. (Og vi er ganske mange på avdelingen vår. :)

    SvarSlett
  20. Jeg er også pakkemester på jobben min. Vi skal ha julekalender for første gang i år. Vi er 10 ansatte, og vi har tidligere kjøpt julegaver til hverandre alle sammen, og det blir jo såååå mye penger!!!!! Så nå skal alle kjøpe to gaver hver, og få to gaver tilbake i løpet av desember. SPENNENDE!!!!! Tar med meg ideen om at alt legges i en eske og at man kan velge seg gave da man trekkes opp av hatten :0)
    God førjulstid!!!
    Klæm :0)

    SvarSlett
  21. Jepp! Vi har det hos oss. Siden 7 år tilbake. Vi starter morgenmøtet hver dag i desember med å tenne lys, lese et dikt og trekke pakkekalender.
    Gjør desembermåneden på jobben spesiell og lys.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...