torsdag 14. oktober 2010

Bokutfordring

Mia i Myra har utfordret meg, en bokutfordring. Dama jobber i bibliotekbransjen og har peiling på bøker, jeg får litt prestasjonsangst kjenner jeg...

Ok, here we go:

Hvilken bok leser du akkurat nå?
Jeg leser "Hjemkomsten" av Victoria Hislop. Den har ligget på vent lenge, siden jeg leste "Øya", som jeg syntes var fabelaktig. Jeg liker romaner med et historisk perspektiv, som lærer meg noe underveis. I tillegg er ofte beretninger som følger flere generasjoner spennende. "Hjemkomsten" synes jeg har starta litt treigt, men håper det tar seg opp.

Hvor liker du best å lese?
Med beina oppi sofaen, under et pledd, med total stillhet rundt meg. Jeg er periodeleser og ferien gir meg oftest anledning til noen skikkelige leseøkter. Ellers pleier jeg sende mann og barn ut av huset med et ærend så mor kan legge inn 30 minutters fredfull lesing.

Hvilken bok skulle du ønske ble filmatisert?
"Clengs glade budskap" av Trond Einar Jacobsen. En artig bok om Mikal S. Cleng, et Jehovas vitne som tror enden er nær og som bruker all sin energi på å omvende sine medmennesker, ikke minst den vakre nabodama. Litt i samme gate som de mer kjente bøkene om Elling av Ingvar Ambjørnsen.

Hva er favorittboka di?
Oj, hva skal en svare på dette? "Parfymen" av Patrick Suskind fenget, den var oppfinnsom. Et menneske født helt uten kroppslukt, men med en luktesans som overgår alt. Fornøyelig og skrekkelig.

Flere av Jo Nesbøs bøker om Harry Hole har underholdt meg gjennom tilsammen tusenvis av sider. "Kunsten å være neger" av Are Kalvø er en morsom bok som kan tas fram på nytt.

Bøker kan underholde, berike, overraske, engasjere og om jeg skulle peke ut en favoritt, måtte jeg har gjort det i hver kategori.

"Vannliljen" av Hanne Dahl er nok den boka som har gjort størst inntrykk på meg. Det er en selvbiografi om Hanne som blir utnyttet på det groveste og sviktet av familien gang på gang. Den ga meg et innblikk i hvordan et barn kan utvikle ulike personligheter for å takle hverdagen. Jeg leste boka fra perm til perm i løpet av en sommerdag og -natt og den var  fysisk og psykisk så vond å lese at jeg hadde behov for å bearbeide den ved å snakke og snakke. Kan man kalle en så vond bok en favoritt?



Er det noen bøker du ser frem til å lese de neste månedene?
Jo Nesbø "Panserhjerte". Men først må jeg altså komme meg gjennom "Hjemkomsten". Kjenner lesinga har gått treigt, usedvanlig treigt, etter at jeg ble ferdig med "Shantaram" i sommer.

Hvilken bok har skuffet deg?
Dette var opprinnelig ikke en del av utfordringsspørsmålene, men jeg la den til selv, he he. For jeg vil rope ut at "Ut og stjæle hester" av Per Persson LEVDE IKKE OPP TIL FORVENTNINGENE! Boka fikk jo strålende kritikker og har vunnet den ene prisen gjevere enn den andre. Men sorry, jeg ser ikke storheten. Traust språk, ok handling, men jeg synes ikke spenningen tas godt nok vare på. Og plutselig er det slutt. Punktum. Ja, ja.

Nå gleder jeg meg til å se om noen vil kommentere noen av de nevnte bøker. Kom igjen!

Nå sender jeg bokutfordringen videre til Rødhette. Hun har akkurat begynt i ny jobb og har sikkert nok å sette seg inn i, men utfordringen har ingen tidsfrist så...

Elisabeth

19 kommentarer:

  1. HH/Mia i Myra durer gjennom flere bøker enn de fleste. Men hun er veldig snill! :o)

    Av bøkene du nevner, har jeg kun lest Panserhjerte. Men både "Ut og stjæle hester" og "Kunsten å være neger" finnes i bokhylla her. Mellomdatter holder akkurat nå på med "Øya" og "Parfymen" har jeg bare sett på film. Sånn, da har jeg nevnt opp til flere av bøkene! ;o)

    SvarSlett
  2. Artig å lese svarene på denne utfordringa :-) Jeg elsker å lese og sluker en god del bøker i løpet av året :-D

    Ha det godt og klem fra Siv

    SvarSlett
  3. Dette var virkelig imponerende. Føler jeg ville kommet til kort. Hageblader/-bøker kan liksom ikke måle seg med skjønnlitteratur. Opplæringsloven er vel årets mest leste bok. Den teller vel heller ikke?

    SvarSlett
  4. Jeg er VIRKELIG glad for at du la til den siste kategorien, for gjett hvem som nettopp har begynt på den boka... Arg.

    Hoho, neida, jeg er ikke arg :) Bare se, et smil :D
    Men jeg skal hvertfall ikke ta med den boka på flyet i morgen da skjønner jeg. For på fly må jeg ha ei bok som fenger meg så til de grader, sånn at jeg glemmer å sitte å lytte etter rare lyder ;) Så, egentlig er det jo bra at du sier den er rævva, ellers hadde jeg endt opp som et nervevrak en plass mellom Værnes og Gardermoen i morgen!

    SvarSlett
  5. Dæven! Jeg er utfordret! Tror jeg må bruke ihvertfall helgen til å tenke over den, for alle bøkene (bortsett fra noen få utvalgte for høstens kjedelige kvelder på "hybel") er pakket godt ned.

    Jeg gav forresten "Kunsten å være neger" i gave til min far for en del år siden, men det falt ikke i god jord. *hehe* For det første nektet han å lese nynorsk og for det andre er han litt for blå til at han likte tittelen. Jeg tror jammen han ble litt fornærmet. :D

    SvarSlett
  6. Har du ikke leste panserhjertet! Du kan bare glede deg, den er helt rå. Jeg klarte ikke å legge den fra meg, beste krimen jeg noensinne har lest.

    SvarSlett
  7. "Ut å Stjæle hester" var en gedigen skuffelse. Alt gikk så utrolig saaakte i boka. Mye skumlesing for å bli ferdig, gitt!

    SvarSlett
  8. Her var det mange lese-tips! Eg har ikkje lest noko av det som vart nevnt her.
    Men så er det heller ikkje tid til mykje lesing for tida...
    Har man litt tid til overs så går jo den tida med til blogging... :)

    SvarSlett
  9. Panserhjerte må du sette i gang med - den fenger!

    SvarSlett
  10. Eg har visst ikkje lest nåken av desse bøkene eg, men der minte du meg på at eg har fått den utfordringen eg og :o)

    Har maaange bøker som eg sku ha lest, men det blir helst i ferier på meg og ja.

    Måtte smila for meg sjøl av innlegget ditt om forventningsfulle trollet som vil at mammen ska kreere de flotteste ting med symaskinen. Han min har mærr den instillingen at; "Eg trur du har litt vel store forhåpninger te den syinga di mamma" (trur det var ca ordrett det han sa ;o))

    Eg takke for oppmuntrende ord i den anledning, og før du vett ordet av det så trylle me i vei med symaskinen me og, hihi :o)

    SvarSlett
  11. Jess, I love it! Tar alltid imot nye boktips!
    Perfekt :)
    Og du; gled deg til Panserhjerte! Grusom og herlig på samme tid, og en stooooooor opptur etter "Hodejegere" for min del :)

    SvarSlett
  12. Her er det mange likheter med hva jeg ville svart: Parfymen - utrolig fascinerende! Og Ut å stjæle hester.... "#%$&/%%&
    Panserhjerte: Gled deg!!!

    SvarSlett
  13. Heisann!
    Så morsomt å se hva du leser!Og HELT enig med du, Ut og stjæle hester er altfor hypet etter min mening....Deprimerende.Men mange andre bra bøker du nevner da!Skal jammen prøve meg på Hislops andre bok:)Har allerede lest øya, og det er en utrolig historie!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  14. Ut fra det du skriver, tipper jeg du vil like Brente skygger av Kamila Shamsie (uten at jeg veit hvordan det staves). Den begynner i Nagasaki i 1945, er innom India/Pakistans under delinga og slutter i NY i 2001... Har både Øya og Hjmkomsten i hylla, men de må vente til jeg blir ferdig med Morgen i Jenin.

    SvarSlett
  15. "Ut og stjæle hester" har jeg kjøpt, men ikke lest. Ennå. "Hjemkomsten" har jeg ikke hørt om, ei heller "Clengs glade budskap" (dette lover jo bra). "Parfymen" leste jeg da den kom i '87 eller noe sånt, og ble vilt begeistret. Filmen har jeg heldigvis ikke sett. Liker du Süskind, så burde du prøve "Latours katalog" av Nikolaj Frobenius.

    "Kunsten å være neger" som lydbok, glitrende - og ja, la oss ikke snakke om "Vannliljen" (kun overgått av "Når kaninene hyler"). Og Nesbø kan jeg ikke utså. Der (!!!) fikk jeg sagt det høyt :) Hva slags usannsynlig figur er egentlig Harry Hole?

    Kanskje du burde skrive selv, Elisabeth, aldri én skrivefeil eller tegnsettingsfeil hos deg - og det liker jeg :)

    SvarSlett
  16. bra utfordring.:-) og kanskje hun over her har rett..du burde skrive selv..ikke en feil...da burde jeg med andre ord ikek skrive.:-) skriver ikke så mye feil ord..men tegnsettningsfeil , tror jeg du finner hos meg, kanskje derfor jeg burde skrive, for å skjerpe meg.:-)

    god helg til deg..kos deg med boka de.:-)

    SvarSlett
  17. Parfymen leste jeg i sin helhet sittende i Spansketrappen i Roma. Folk, lyder, lys og lukter kom og gikk en hel dag mens jeg satt der og leste. En og annen tur for å strekke på beina og påfyll av kaffe/vin/is, så opp i trappa og lese mer. Magisk.

    Panserhjerte kan du glede deg til.

    SvarSlett
  18. Søte Elisabeth, jeg er verken skummel eller noe, men bare veldig snill! Og etter min meniing blir verden et bedre sted når folk evner å lese forskjellige bøker - og har forskjellig smak. Jeg er enig med deg når det gjelder "Ut og..". Men de tidlige bøkene til Petterson er veldig fine!!!

    SvarSlett
  19. "Vannliljen" er en fantastisk fæl bok. Den er også en av mine favoritter, og jeg kommer aldri til å glemme den. Utrolig godt skrevet om noe som er SÅ ille at man nesten ikke kan sette ord på det.

    Jeg skal lese den nye boken hennes også. Livet ble ikke så veldig mye bedre. :(

    "Øya" er flott, og jeg likte "Hjemkomsten" også, selv om det ble litt for mye historikk i den.

    Ellers anbefaler jeg Jodi Picoult som forfatter, og spesielt "Min søsters vokter", samt "Barnepiken" av Kathryn Stockett.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...