onsdag 20. oktober 2010

Læring under tvang

De aller aller fleste sjuåringer med normal fysikk klarer å kle på seg selv - med ett unntak: Sko med lisser.

Jeg har observert mange barn som slipper unna skolisseknytingtreninga. Og hvorfor ikke? Det finnes jo borrelås, sant?

Nja, jeg synes nå man skal kunne knyte en skolisse. Litt flaut å ikke kunne knyte på seg skoa når man for eksempel er 13 og er på tur med håndballaget og mamma eller pappa ikke er der for å hjelpe til med påkledninga. Innbiller meg at før eller siden vokser føttene ut av borrelåssko og man blir nødt til å iføre seg sko med mer tradisjonell lukking.

Trollet har mestret teknikken en god stund, men foretrekker, som de fleste jevnaldrende, sko med borrelås. Det går kjappere. Og sjuåringer som skal ut og leke er utålmodige sjeler. Men Trollet får sko med lisser av sin mor og må pent knyte selv.

Ferdig knytede lisser er et alternativ, om enn ikke helt fullgodt.

Men jeg ser at vi foreldrene ikke er de beste forbildene, så vi lar det passere.



Hva mener du? Er det ok å "tvinge" barna til å lære seg å knyte sko eller kan man basere seg på et liv helt uten lisser?

Elisabeth

25 kommentarer:

  1. Her har det gått fra borrelås til ferdig knytta lisser...Men trur de kan knyte lissene sine sjøl, bare de gidder å ta seg tid...

    SvarSlett
  2. I barnehagen til min lille snuppa så har de en lur en. De har brukt plater hvor de har festet lisser, slik av de kan sitte og øve med dem på fanget. De har også disse brettene for knapper o.l :)
    Det er lurt å lære seg å knytte sløyfa i hvertfall, for det er jo nyttig mener jeg .
    :)

    SvarSlett
  3. Synes dette horer innunder ting som bare MA laeres for eller siden. Helst under lek - som f.eks. Annicken forteller om i barnehagen.

    Ma innromme at jeg har selv joggesko med borrelas - men jeg KAN knytte, altsa! ;-)

    SvarSlett
  4. Her må det tvangslæring til ja! (men kun for, som du skriver, at det kan bli litt flaut når man som 13-åring ikkje kan knytte lissa på fotball-/handballskoa - og mammo ikkje er der... Til vanlig bruker man ferdig-knytta sko og skoskei...)

    SvarSlett
  5. Man må lære seg å knyte skolissene selv. Jeg husker at jeg ikke hadde lært dette når jeg begynte i "seksårsgruppa", og det ble litt tungvint. Jeg lærte fort! Men borrelås er mest effektiv, det er bare så vanskelig å få i større størrelser. Eller... de siste årene har jeg faktisk ikke hatt lissesko!? Bortsett fra på vinterstøvlene da, men de knyter ejg ikke hver dag. De bare får en knute, også sitter den liksom. Akkurat som med joggesko. Det tar for lang tid og lage sirlige slufser hver dag!

    SvarSlett
  6. Vi har enda ikke kommet dithen - men vi går inn i selskapssko-sesongen og vi har tenkt å begynne med snartfem. Dog sliter han med tålmodigheten og "har prøvd" og "har øvd" og får likevel ikke ting er ofte gjennomgangstema. *sukk*
    Med en mor som går med flipflop og tresko hele sommeren og mye uggs om vinteren er vi heller ikke noen gode forbilder.

    SvarSlett
  7. Hihi, grugleder meg til prosjekt skolisser skal innføres her i huset. Har ikke akkurat verdens mest tålmodige frøken. (eller læremester, for den saks skyld) Tror jeg drøyer'n til hun blir nærmere 6..

    SvarSlett
  8. Joda, dette er en "må læres" ting. Må si jeg var ganske frustrert over alle de barna som var i ferd med å nå skolealder i barnehagen som ikke kunne dette. Var det personalet som skulle lære ungene dette, eller er det egentlig en foreldreting..? En eller annen gang må man jo lære det likevel, og jeg mener det er greit å ha lært seg det før man begynner på skolen. At man kanskje ikke bruker så mye lisser er jo en sak, men noen sko er jo fortsatt lissesko. Hva med skisko, eller skøyter feks? Det er en liten tankevekker at feks. en lærer skal måtte bruke dyrebar lærdomstid på å knyte for ca. 20 elever..

    SvarSlett
  9. Vi fikk utlevert en laminert papirsko med lisser på førskoledagen i juni, slik at ungene kunne trene seg i løpet av sommeren. Ellers har jo vi hatt barn i Montessoribarnehage hvor de har rammer med ulike typer lukkeanordninger som barna kan øve seg på - alt fra patentknapper til beltespenner og lisser. Akkurat det er faktisk ganske genialt, og burde vært i enhver barnehage:-)

    SvarSlett
  10. Tror også det går på om de gidder. At de kan lære det, og at de bør lære det, er jeg enig i!

    SvarSlett
  11. Dette er helt klart noe ungene bør lære seg, og gjerne sommeren før de begynner på skolen :-) Ungene mine fikk dette i sommerlekse av læreren sin :-D Det er ikke artig å stå der med mange unger som skal ut i en fart, og ikke kan knyte skoene sine selv (jeg snakker av erfaring).

    Ha en trivelig kveld og klem fra Siv

    SvarSlett
  12. Det bør ein læra seg ja, såframt ein har to funksjonelle hender.. .

    SvarSlett
  13. Dette øver vi på med dei eldste barna i barnehagen. I denne borrelåstid er det fort å gløyme at dette er viktig å lære.

    SvarSlett
  14. Nå fikk jeg fryktelig dårlig samvittighet for at jeg ikke har lært Jacob dette ennå, har ikke stått øverst i prioriteringen ennå, er jo så fryktelig mye jeg skal lære han men lover at han snart skal kunne knyte skolisser

    SvarSlett
  15. Det er vel ikke noen stor overraskelse at jeg støtter deg. Å knyte skolisser må læres.

    SvarSlett
  16. Enig!! Og klarer de ikke knyte skoene selv når de begynner på skolen, får de gå med andre typer til de klarer det. De bør også øve seg på å ta av og på cherrox og andre sko selv, samt dra opp og ned glidelåsen på jakka og ta på fingervantene. Så skal jeg hjelpe dem med å dra jakka over vottene og buksene over skoa.

    Hilsen sliten 1.klasselærer! Hehe...

    SvarSlett
  17. Jeg har lært stedatteren min, 3 skikkelige forsøk før hun fikk hjelp. Og da hjalp jeg ved at jeg snørte mine sko, mens hun tok sine. Lærte å følge med samtidig gitt. ;P

    Nå er hun 10, og slurver. Da må hun gjøre det på nytt. Strengisen meg. ;P

    SvarSlett
  18. Jepp, de bør tvinges (eller må tvinges e det vel ofte... :o)). Skoskei har han min funne ut e ein lur ting...
    Det som og fascinere meg e kor seint ungane lære seg å svømme nå te dags. Elle ka med dei som får smurt matpakken te de flytte ut? Trym måtte smørra sjøl si fysste klasse han :o)

    Og det e faktisk 50 stk skjerf som BRUKES ;o)
    Kom plutselig på at det var et par Pashmina skjerf eg savne da, så kanskje de dukke opp i løpet av resten av opprydninga ;o)

    SvarSlett
  19. Har ingen formening. Men fine ferdigknytta sko det der :)

    SvarSlett
  20. jeg er litt sånn 'choose your battles well' og har dermed en ikke-hysterisk tilnærming til temaet. Dette er en lærdom som kommer inn under 'nyttig å kunne' men i borrelåsens og trykknappens tid så er det ikke en viktig lærdom man MÅ ha fort. . . Det gjør seg egentlig selv. . . 'mamma jeg vil begynne på håndball'. . . 'vel, da er det synd at du ikke kan knytte sko. . . ' og så lærer de det i en fei. Men det er meg da :)

    SvarSlett
  21. Du er inne på en viktig ting der ja...
    Heldigvis har jeg noen år på å lære ham det ennå - men kanskje det er lurere å lære han å kle på seg først?!?:-)
    (Mor her har nemlig en stygg tendens til å bare gjøre det og ikke la ham prøve selv. Det tar så mye kortere tid...:-)

    Jeg syns de må lære seg det selv ja (selvom mor her håper at småtten bor hjemme til han blir gammel:-)!

    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  22. Læreren i meg roper JA!!!!!! Veldig bra innlegg! :)

    SvarSlett
  23. M-mmmm-
    Enig!
    Knyte sko må man kunne.
    Her er jeg i den situasjonen at jeg har ei Snuppe med spesial tilpassa sko (med borrelås) som plutselig bare kunne knyte - hun våkna en dag og bare kunne det, og så har jeg en minstemann som ikke skjønner vitsen med knyting, - og heller ikke vitsen med lesing, skriving, tegning, sitte roli(n)g eller konseptet sunn mat;)
    Man kan ikke kjempe alle kampene - og i forhold til minstemann jobber vi akkurat nå med konseptet sunn mat:))

    SvarSlett
  24. Du, her følte jeg meg truffet... Vi har vært ALT for slappe når det gjelder å lære 7-åringen å knyte sko... Han kan det rett og slett ikke. Så vi sliter med å finne store nok sko med borrelås. han har str 35-37 og det blir færre og færre sko som har borrelås. Vi har snakket om det flere ganger, og det står på "to-do" lista, men... Må sies at Storebror ikke er av den tolmodige sorten, litt sånn, klarer jeg det ikke første gang jeg prøver så vil jeg ikke! Så hvis det finnes noen der ute med pedogigisk fine triks til læring av skoknyting, så tar jeg gjerne i mot!
    Ellers er jeg enig i at de bør lære det forholdsvis tidlig! :-)

    SvarSlett
  25. Det å knyte skoa sine, er ikkje det noko me nesten hugsar når me er vaksne, kor stolte me var når me meistra det? Men ein må jo føla seg fram til kva tid barnet er motorisk moden til å greia å knyta. Dei må jo ha ein fair sjanse til å lukkast. Barnet blir lukkeleg av å delta i det verkelege vaksenlivet, og å knyte skolisser er "real world". Og til småbarnsforeldre: Å kunna symja, det er viktig det! Cilla.

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...